maandag 13 oktober 2014

Roodkeelpieper in de Crezéepolder!

Deze week heb ik studieverlof voor tentamens volgende week, en aangezien ik dus in Ambacht ben is het lastig om te leren. Het is immers oktober!! Vanochtend ga ik rond een uur of 11 dus toch maar even de Crezéepolder checken, alles moet daar immers kunnen en het is ook wel weer tijd voor een grote pieper aan de grond!

Een stukje grasland wat me goed lijkt voor deze soort levert enkel één graspieper op, dus hierna besluit ik toch maar de andere braakliggende stukken te gaan uitpluizen. Er zitten veel graspiepers, zo'n 20 watersnippen en er vliegen nog een tweetal bokjes op. In een stuk ingezaaid grasland met wat plasjes vliegen even later opeens twee piepers op, één is duidelijk een graspieper maar als de andere een stuk weg is gevlogen meen ik opeens een ijle roep te horen... Snel loop ik weer naar het beest toe, hij vliegt weer op, maar hij valt weer in zonder z'n bek open te houden, grmbl. Nog maar een keer opstoten terwijl de camera draait, en dan opeens een heel schel en hoog roepje: een roodkeelpieper!!! Gelukkig valt hij weer in het veld in en aangezien ik de roep heb opgenomen besluit ik 'm niet verder te verstoren maar te wachten totdat er eventuele regionale twitchers arriveren.

Al snel is Hans Bossenbroek er en als we samen de vogel weer opstoten laat hij weer een paar keer z'n roepje horen, erg gaaf! Deze voor mij nieuwe soort voor IJsselmonde en Zuid-Holland is voor alle serieuze vogelaars op IJsselmonde nog nieuw, maar iedereen blijkt pas rond half vijf te kunnen komen. Sander Elzerman zou er echter wel binnen een uur zijn, dus lopen Hans en ik nog even de rest van de polder door. Dat levert op veldleeuweriken, putters en graspiepers geen leuke soorten op. Als rond 14u Sander, André de Baerdemaeker, Arie Zoeteman en Paul Schrijvershof zijn gearriveerd, is de roodkeelpieper weer snel gevonden en ook nu valt hij weer in het gebied in.

Na even thuis te zijn geweest ben ik rond half vijf weer in de polder met m'n broer Herman waar Jacob en Albert Molenaar, René Los en Henk de Waard aan het zoeken zijn. Ze hebben 'm nog niet gevonden en het is nog even wachten op de overige IJsselmondetwitchers voordat we het gebied inlopen. Uiteindelijk sweepen we met z'n vijftienen door het veld en dat levert uiteindelijk ook weer de pieper op die zich nu aan iedereen goed laat horen, zien en nu ook fotograferen!!


Roodkeelpieper                                                 © Laurens van der Padt
IJsselmondetwitchers                                            © Dave vd Spoel
Al met al een erg fijne soort om op IJsselmonde te vinden en kijken of er verder in de week nog wat van dat leren terecht komt en of dat er wellicht nog betere soorten gevonden worden. Stay tuned!

1 opmerking: