donderdag 3 april 2014

Geringde meeuwen in Heijplaat

Na gisterenmiddag op de Sophiapolder te zijn geweest, wat nog een bonte strandloper, 2 overvliegende zwartkopmeeuwen, wat geringde kleine mantelmeeuwen en de eerste visdief van het jaar opleverde, was het vanmiddag weer tijd voor een bezoekje aan de afvalcentrale nabij Heijplaat. Deze vuiloverslag probeer ik elke week met een bezoekje te vereren om geringde meeuwen af te lezen. Aangezien ik m'n rijbewijs heb en oud genoeg ben, is die kleien 20 kilometer snel afgelegd.

Afgelopen week leverde het bezoekje aan de vuiloverslag maar liefst 11 gekleurringde kleine mantel- en zilvermeeuwen op. Dat waren 3 Nederlandse kleine mantelmeeuwen, een Finse, twee Duitse en vijf Nederlandse zilvermeeuwen, een erg mooi aantal!
Duitse zilvermeeuw Y[HX881] (eerder gezien op vuilnisbelten in Barneveld en bij Breda)
Nederlandse kleine mantel ZW[NB]
Als ik vanmiddag samen met Arie Zoeteman met de auto aankom zie ik dat er nu wel wat minder meeuwen zitten helaas. Vaak is het, en dat is ook vandaag het geval, wel een kwestie van een beetje geduld. Als je wat langer blijft, en als ze dus ook een paar keer de loods zijn binnen gevlogen, komen er toch wel weer wat nieuwe vogels bij. Uiteindelijk lees ik zo vandaag 5 geringde af, waaronder de Finse zilvermeeuw (die overigens in oktober 2013 bij IJmuiden werd gezien), een Nederlandse zilver en 3 Nederlandse kleine mantelmeeuwen. Daarnaast was er nog een pontische en geelpootmeeuw aanwezig.

Finse zilvermeeuw
We besluiten terug te rijden door de Albrandswaard, en dat levert nog de beruchte buffelkopeend op bij de Gaatkensplas, alweer de 49ste keer voor mij... Daarnaast horen we bij de Devel nog een cetti's zanger en een waterral roepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten