woensdag 16 april 2014

Sophiapolder en werken aan de 1000 soorten

Vanmiddag breng ik met Hugo Moerman een bezoekje aan de Sophiapolder. Verder dan het bankje bij de aanlegsteiger komen we niet, maar vanaf daar heb je wel een mooi overzicht over het hele eiland, en de meeuwen bij de inlaat kan je goed in de gaten houden..

Over het eiland lopen ongeveer 35 tureluurs, 15 groenpootruiters en ook de twee zwarte ruiters zijn nog steeds aanwezig.
Zwarte ruiter
Naast deze steltlopers zijn de meeuwen het meest vermakelijk, en in de groep lezen we nog wat kleine mantelmeeuwen en een zilvermeeuw af, allen Nederlandse vogels. Verder staat er ook nog even een 2kj geelpootmeeuw in de groep.

Paartje Y[BU] en W[DT] van de Moerdijk
Na een uurtje of twee houden we het toch voor gezien en gaan weer richting Ambacht. Aangezien ik dit jaar net als Hans Meijer en Dave vd Spoel een wedstrijdje doe om 1000 soorten te scoren op het eiland IJsselmonde, besluit ik nog een rondje te maken door wat parkjes in Ambacht. Voor dit lijstje geldt alles, dus van kevertje tot nachtvlinder, en van korstmos en zoogdier. Het leuke hiervan is dat je je moet verdiepen in soortgroepen waar je normaal gesproken overheen kijkt. Ik ben benieuwd of we het halen!

In de parkjes zie ik wel de nodige nieuwe voor de lijst, waaronder een paardenkastanjemineermot, kruipend zenegroen en een zeer zeldzaam plantje: armbloemig look.

Paardenkastanjemineermot
Armbloemig look 
Kruipend zenegroen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten