dinsdag 15 april 2014

Geringde meeuwen en een fraaie visarend!

Vanochtend kon ik het niet laten om na een korte verplichting op school een rondje te maken door Rotterdam-Zuid voor meeuwen. In het Spinozapark was het gelijk al prijs, maar deze keer een verzwakte meeuw in plaats van een geringde. Onder een boom lag een adulte zilvermeeuw een beetje zielig te zijn, en ik kon 'm zo vangen. Gelijk dus maar in de fietstas gestopt om 'm daarna af te leveren bij de de Vogelklas.
Adult zilvermeeuw
Onderweg las ik nog wel wat geringde kleine mantelmeeuw van de Maasvlakte af en zag ik zowaar in de berm ergens een brede orchis staan. Deze orchidee is zeldzaam op IJsselmonde dus extra leuk!
Kleine mantelmeeuw ZW[R0]
Brede orchis
Achter de Vogelklas is het Afrikaanderplein, dus uiteraard neem ik daar ook nog even een kijkje. Dat levert naast een bekende kleine mantelmeeuw ook nog een heel erg fraai geelpootmeeuwtje op.

3kj geelpootmeeuw
Hierna fiets ik weer richting huis, waarna ik thuis besluit om in de auto te stappen en de vuiloverslag bij Heijplaat weer te checken. Het is niet druk op de vuilstort, en verder dan de bekende Finse en een Nederlandse zilver en een pontische meeuw kom ik niet. 

Op de terugweg besluit ik nog even door Zwijndrecht te rijden voor kleine mantels, en dat is iets meer succesvol. Langs de Lindtsedijk lees ik zowaar twee nieuwe vogels af, Y[EU] en [XJ], en ook op de andere plekken in het centrum zitten enkele geringde. Twee vogels van de Moerdijk en een exemplaar van de Ventjagersplaten, die vorig jaar hier ook de gehele zomer aanwezig was.

Kleine mantelmeeuw Y[EU]
Kleine mantelmeeuw R[U3], van de Moerdijk
Kleine mantelmeeuw R[1C], van de Moerdijk
Vanavond besloot ik met Arie Zoeteman nog een rondje te maken langs Ambacht. Eerst was de Crezéepolder aan de beurt, maar verder dan de gebruikelijke gele kwikstaarten, vele kieviten en een viertal kleine plevieren kwamen we niet. Na de polder rond gelopen te hebben vonden we het wel mooi geweest, maar besloten toch nog even een blik te werpen op de Sophiapolder. Bij aankomst zagen we gelijk dat alles in de lucht zat en al snel zagen we daar ook de veroorzaker van: een hele fraaie visarend! De vogel bleef uiteindelijk wel een kwartiertje aanwezig, zodat Laurens vd Padt 'm nog precies kon binnen tikken, waarna de vogel hoog verdween richting oost. 
Visarend
Al met al een dag met een behoorlijk aantal geringde meeuwen met een visarend als heel fraaie afsluiter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten