vrijdag 25 april 2014

Fluiter op de lijst!

Als ik vanochtend weer eens aan het werk ben in de kas, krijg ik een sms'je dat er een fluiter zit te zingen bij de Kinderboerderij in het Zuiderpark, Rotterdam. Deze soort ontbreekt nog steeds op m'n IJsselmonde-lijst en gelukkig is het werk vandaag snel klaar zodat ik rond half elf weg kan.

Thuis stap ik gelijk in de auto en even later ben ik bij het niet al te grote bosje waar de vogel zou moeten zitten. Na een kort rondje gelopen te hebben hoor ik de vogel zingen die zich hierna een kwartier goed laat zien en vooral ook horen. Een foto van dit beweeglijke beestje maken is lastig dus verder dan het onderstaand plaatje ben ik niet gekomen. Maar al met al een erg fraaie nieuwe voor m'n IJsselmonde-lijst!

Fluiter
De vuiloverslag van Heijplaat is hier niet ver vandaan dus even later sta ik weer naar meeuwen te kijken. Ringen zitten er niet veel tussen en verder dan een Nederlandse kleine mantelmeeuw kom ik dan ook niet. Terug besluit ik door de Albrandswaard terug te gaan wat nog wat kleine plevieren en de buffelkopeend van de Gaatkensplas oplevert. Van deze eend was het overigens alweer de 51ste keer dat ik 'm in de kijker had...

Thuis aangekomen besluit ik de fiets te pakken en weer wat terreintjes te gaan checken. De Galgenplaat die ik als eerst bezoek levert twee braamsluipers, een kleine vuurvlinder en een oranjetipje op. Vooral dit laatste vlindertje is erg leuk omdat het pas de derde voor Ambacht is, een lastige dus! 

De terreintjes langs de Veersedijk leveren geen goede soorten op maar nog wel twee erg fraaie jaarsoorten. Eerst laat een schitterend paapje zich van alle kanten bekijken en even later ook een erg mooie tapuit.


Paapje
Tapuit
Een blik op de Sophiapolder levert nog een zwarte ruiter op maar verder is het erg rustig. Maar naar zo'n middag met twee nieuwe jaarsoorten en een hele nieuw soort voor IJsselmonde hoor je mij niet klagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten