dinsdag 22 april 2014

Alweer de 10de!

Gisteren was er behoorlijke trek door het hele land, maar meer dan wat regenwulpen en een vijftal bruine kiekendieven kon ik daar helaas niet van mee pakken. De snorren bij de Devel lieten zich daarnaast gisteren ook weer eens goed bekijken, maar verder was het erg rustig.

Snor
Vanochtend moet ik eerst nog voor een examentraining naar school. Zodra dat afgelopen is kijk ik even aan de andere kant van het spoor bij Lombardijen waar een muurtje staat met 3 soorten varens. Naast vooral veel muurvaren staan hier ook enkele steenbreekvarens en de zeer zeldzame schubvaren. Uiteraard goede soorten voor de 1000-soortenlijst. 

Aangezien er door het hele land veel draaihalzen worden gemeld, besluit ik als ik thuis ben maar gewoon lekker te gaan struinen in en rondom Ambacht, en ik begin op de Galgenplaat. Onderweg stop ik nog wel her en der, en dat levert zowaar m'n eerste sprinkhanen weer op van het seizoen. Het is gelijk een goede soort, namelijk zanddoorntje, een lastige op IJsselmonde.

Zanddoorntje
Op de Galgenplaat zingt een braamsluiper en verder de nodige tuinfluiters en zwartkoppen, maar verder is het erg rustig. Een inspectie van de braakliggende terreintjes langs der Oude-Maas lijkt me hierna wel op z'n plaats. Het eerste terreintje nabij het Noordpark levert weinig vogels op, maar wel een aantal nieuwe planten voor de 1000-soortenlijst, waaronder kaal breukkruid. 
Kaal breukkruid 
Op het volgende terreintje vliegt er opeens een bruine vogeltje op bij wat wilgjes en duikt gelijk de begroeiing in. Op basis van manier van doen en redelijk lange staart scheld ik 'm gelijk uit als draaihals. Als ik hem, na mijn telescoop gehaald te hebben, weer op zie vliegen blijk ik toch iets te vroeg gejuicht te hebben, als ik een fraaie boompieper in m'n kijker zie. Hij blijft niet lang ter plaatse en vliegt hoog weg richting oost, geen draaihals, maar wel een leuke soort!

Hierna is het veldje bij de Karwei aan de beurt, maar op het hele veld zit nagenoeg niks. Het bramen- en vlierenstruweel aan het eind van het veld is het enige stuk met potentie, en als ik er langs loop vliegt er opeens iets uit op, draaihals! De vogel landt achter me weer in de paar struiken die er staan, en even later komt hij eruit gehipt over de grond, zoals een draaihals betaamt. Hij laat zich nu super bekijken en als Laurens en Laurens al heel snel zijn gearriveerd gaat hij helemaal open en bloot op een stuk beton zitten. Wat een gave beesten zijn het toch!



Draaihals
Deze draaihals blijkt zowaar mijn 10 zelfontdekte draaihals te zijn op het eiland IJsselmonde. Het blijkt gewoon puur een kwestie van om op het juiste moment in de goede stukjes te lopen. Op exact dezelfde locatie van de vogel van vandaag zat er afgelopen najaar ook eentje. Ze ploffen dus zeker niet willekeurig neer lijkt het. 

Na een tijdje houd ik het toch voor gezien en ik besluit nog even een blik te werpen op de Sophiapolder. Dat blijkt geen slechte keuze, want er staat een gevaarlijk donkere kleine mantel met een zwarte ring op de poten. Deze is snel afgelezen, N[JJ3P], maar na het invoeren van de gegevens blijkt het toch om een intermedius te gaan, en dus geen zeldzame Baltische mantelmeeuw te zijn. 
 
Noorse mantelmeeuw N[JJ3P]
Na het eten besluit ik nog weer even de draaihals te bezoeken waar het een drukte van belang blijkt te zijn. De vogels is uiterst makkelijk want hij kan geen kant op, en hij laat zich ook nog steeds heel erg fraai bekijken. Na een tijdje gaat de vogel diep de struiken in en besluit ik maar weer even naar de Sophiapolder te gaan. Laurens vd Padt had daar namelijk eerder op de avond Duitse geelpootmeeuw R[74W], een exemplaar dat we van de winter meerdere keren zagen bij het Eiland van Brienenoord en daarna enige tijd in de Biesbosch verbleef. 

Bij aankomst zie ik 'm gelijk staan in de grote groep meeuwen, waar overigens nog een ongeringde geelpootmeeuw en een drietal pontische meeuwen tussen staat. Eén van deze pontische meeuwen is de Pool Y[PNVA] die al de gehele winter op het eiland en omgeving verblijft. Verder staat de Noorse kleine mantelmeeuw van vanmiddag er nog en nog twee in Nederland geringde kleine mantels. Een bont gezelschap dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten