vrijdag 31 mei 2013

Goeie libel in Oosterpark en Kleine klap!

Het weer is vandaag voor de verandering ook écht 's zomers maar het was vandaag ook de enige dag van de week dat ik tot tien over vier op school zat. Best wel frustrerend en zeker als je rond kwart over twee een sms'je krijgt van Sander Elzerman dat hij een smaragdlibel heeft gevonden in het Oosterpark, in Ridderkerk. Dit is voor IJsselmonde de eerste en dus echt een knaller. Uit school zit ik dus snel op de fiets richting het Oosterpark waar ook nog wat landkaartjes rondvliegen, hoor ik, die moet ik ook nog op IJsselmonde!

Na vertraging doordat twee keer m'n ketting eraf gaat ben ik rond half vijf op de plek. Na korte toelichting van Sander heb ik de plek gevonden, een schitterende plek. Langs de 'bosrand' ligt een graspad met daarnaast een brede sloot, heerlijk uit de wind en dus zitten er veel vlinders en libellen. Gelijk zie ik al oranje tipjes vliegen en even later laten ook in totaal 3 landkaartjes zich schitterend bekijken. Na even lopen zie ik ook opeens de smaragdlibel voorbijvliegen, yes! De libel laat zich maar kort bekijken want hij verdwijnt opeens uit zicht, waarschijnlijk is hij, net zoals de andere aanwezige libellen, ergens in een boom of struik gaan rusten. Als ik langs de struiken loopt vliegen er namelijk wel een paar glassnijders voor me weg, ook een leuke soort! Verder zijn een platbuik en viervlek uiteraard ook het noemen waar.

Bij Rijnsburg zit vandaag voor de tweede dag een schitterende kleine klapekster. Een aanbod van Sander om daar heen te gaan sla ik uiteraard niet, de vogel ontbreekt immers nog op mijn Zuid-Hollandlijst en mijn vorige  'kleine klap' was niet zo'n mooi exemplaar.

Samen met Laurens vd Padt pikt hij me op bij de bushalte en kan tocht naar de vogel beginnen. Tot Den Haag verloopt die voorspoedig maar dan na een paar verkeerde afslagen, omleidingen en meer van dat soort ellende duurt het veel te lang voordat we op de goede plek zijn. Als we daar eindelijk zijn aangekomen is de vogel net uit beeld, zal je niet zien... 

Na een dik half uur als we de hoop eigenlijk al hebben opgegeven en richting de auto beginnen te lopen, de vogel zit er immers écht niet, wordt hij toch gezien op een paar paaltjes. Joost mag weten waar dat beest gezeten heeft maar het feit is dat we 'm hebben, wat een fraai beest, en dat na al die vertragingen. Eind goed, al goed, zullen we maar zeggen..
Kleine klapekster

1 opmerking:

  1. Als je er hard voor gewerkt hebt is het nog leuker om 'm te zien en fotograferen :D

    BeantwoordenVerwijderen