donderdag 9 mei 2013

Kanoet op de Sophia!!

Afgelopen dagen na schooltijd meestal nog een rondje gemaakt. Maandag leverde dat nog wat nachtegalen op in Zwijndrecht, een tapuit, twee gekleurringde kleine mantels in Zwijndrecht, waarvan ik er eentje (R[51]) in maart in Ambacht heb gezien, en verder wat wat groenpootruiters, oeverlopers en een lepelaar op de Sophiapolder.
Kleine mantelmeeuw Y[F4]
Gisteren, woensdag, heb ik 's middags weer een bezoek gebracht aan de Sophiapolder en door het opkomende water liepen de steltlopers mooi vlak voor de hut, dat gedeelte staat namelijk het langst droog. Daar liepen maar liefst 50 groenpootruiters, wat kemphanen, een grutto, oeverlopers en als leukst een tweetal zwarte ruiters. Elders in het gebied waren nog vijf bontbekplevieren en een paartje zomertaling aanwezig. Gisterenavond leverde een kort rondje in Polder Sandelingen mijn eerste bosrietzanger van het jaar op en zeilde er een schitterende visarend over. Door een naderende bui kon ik mijn rondje verder niet helemaal af maken.

Polder Sandelingen (een opslagterreintje)
Vandaag had ik uiteraard vrij dus begon ik vanochtend maar weer in Polder Sandelingen. Het was nog vroeg dus weinig mensen en dus liep er een mooie groep kleine mantels rond. Dat is altijd interessant en ook vandaag wat ik zie er maarliefst 4 geringde tussen! Twee  vogels met één een rode, en de ander een witte ring om de tarsus, kan ik niet aflezen door het hoge gras. Als de rest van de groep op het strandje gaat staan zie ik dat er nog twee geringde vogels tussen zitten met een tibiaring die ik wel af kan lezen, altijd leuk!

Verder zie ik in het gebied mijn eerste jonge kievit rond lopen, zingen er nog wat tuinfluiters, een sprinkhaanzangers en nu twee bosrietzangers. Waalbos levert hierna nog een bosrietzanger, een paapje en als leukste wel een groepje van vier lepelaars dat zich op korte afstand heel erg fraai laat bekijken, super! Wat een fraaie beesten!
Tuinfluiter




Lepelaars
Later op de ochtend maak ik nog een rondje door de Crezéepolder wat wel vier purperreigers oplevert. Ze foerageren in de slootjes en laten zich soms fraai bekijken, verder is het erg rustig.


Purperreiger
Na het middageten besluit ik nog een rondje te fietsen. Eerst het develbos wat op een zingende bosrietzanger en wat tuinfluiters na erg stil is. Langs de Devel roept nog een koekoek maar door de wind houden de meeste vogels zich stil. Leuk zijn in het develbos nog wel mijn eerste viervlekken en glassnijders van het jaar. Langs de Oude-Maas is het hierna ook erg stil dus besluit ik, via Zwijndrecht, naar de Sophiapolder te gaan want het is inmiddels weer opkomend tij. In Zwijndrecht weet ik met twee broden nog een nieuwe geringde kleine mantel te lokken, L[NK], en dan is het hoogste tijd voor de Sophiaplder.

Bij aankomst staat het water nog vrij laag maar na een half uurtje is het al behoorlijk gestegen. Nog steeds is het vrij rustig en ik heb nog maar een enkele groenpootruiter en grutto gezien. Als ik dan voor de hut kijk, het hoogste gedeelte, loopt daar opeens een groep van ca. 40 groenpoten. Als ik mijn blik over de groep laat glijden stokt opeens mijn adem in de keel, een kanoet! Tussen de groenpootruiters loopt een schitterende kanoet in adult zomerkleed. Een sms is snel verstuurd en al snel is René Los bij me die de vogel snel in beeld heeft. Door het hard opkomende water is de groep erg vliegerig en de vogel lastig te vinden. Jan de Jong en Herman vd Brand die ook nog komen zien de vogel met ons wegvliegen.

Met Jan probeer ik hierna de vogel terug te vinden op de 'HVP's'. Met hoog water gaan de steltlopers op de overloopdijken staan. De noordelijke is vrijwel leeg dus gaan we de zuidelijke checken, die alleen zichtbaar is vanaf de Galgenplaat. Daar aangekomen blijkt de groep van 40 groenpoten daar te staan en de kanoet zit er inderdaad tussen. Hij laat zich nu een stuk beter bekijken, wat een fraai beest!

Kanoet
Als we 'uitgenoten' zijn lopen we nog wat over de Galgenplaat, met een ijsvogel, wat tuinfluiters, nachtegalen en de cetti's zanger waarna we weer naar huis gaan na deze succesvolle dag met voor mij zelfs een nieuwe voor IJsselmonde!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten