zaterdag 4 mei 2013

Vogelen in 't Gooi

We zijn 3 en 4 mei met het gezin een nachtje in Blaricum . Na gisteren al in de omgeving rond te hebben gefietst met als leukste een ringslang, veel citroenvlinders en mijn eerste libel van het jaar, een vuurjuffer, te hebben gezien vanochtend vroeg de Eempolders in gegaan. Onder luid gejubel van grutto's, tureluurs, kieviten, graspiepers en een enkele veldleeuwerik werd ik gastvrij onthaald. Naast deze schitterende weidevogels waren vooral de aanwezige plasjes in het gebied interessant. Deze leverde twee zomertalingen, twee bosruiters, een groenpootruiter, twaalf kemphanen, een groepje bontbekplevieren en als leukst een temmincks strandloper op. Deze laatste vloog helaas luid roepend op en verdween hoog naar het noordoosten.
Eempolders
Bosruiter
Vlnr. grutto, bergeend en zomertaling
Bontbekplevieren
Na het ontbijt verlaten we ons verblijf en dankzij de fietsendrager kan het dat als de rest door Naarden loopt ik een ronde om het Naardermeer kan fietsen. De Hilversumse Bovenmeent is het eerste interessante gebied wat ik tegenkom en blijkt leuk met twee temmincks strandlopers, wat bosruiters, twee zwarte ruiters, een purperreiger, grote zilverreiger, een havik en als leukste verrassing een noordse kwikstaart. 

Noordse kwikstaart
De poelruiter, die hier de afgelopen dagen tussen de Bovenmeent en Keverdijk, een plasdrasgebied meer richting Weeps, heen en weer peddelde, is nu niet in de Bovenmeent aanwezig dus ga ik verder richting Keverdijk. Daar blijkt het behoorlijk leeg wat op een enkele groenpootruiter, bosruiter en kemphaan zit er vrijwel niks en is dus ook de poelruiter met de noorderzon vertrokken, helaas.

Het is inmiddels al weer aardig tijd om richting Naarden terug te gaan. Onderweg kom ik nog een havik, wat purperreigers en een tweetal goudvinken tegen. Als ik in een stukje berm een juffertje zie vliegen ben ik snel gestopt en uiteindelijk zie ik zo'n 20 vuurjuffers in een tiental meters berm, wat een fraaie beestjes! Verder vliegen er nog wat citroenvlinders voorbij en zie ik mijn eerste sprinkhanen van het jaar, zeggendoorntjes.


Vuurjuffer
 Als ik weer in Naarden ben lopen we even later met z'n allen nog een rondje in het Naardermeer. Dat levert nog een aantal citroenvlinders op en ik zie voor het eerste landkaartjes in hun 'voorjaarskleed', wat een fraaie vlindertjes!

Landkaartje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten