woensdag 29 mei 2013

Sophiapolder met leuke verrassingen

Vanmiddag vaart zoals elke woensdagmiddag het pontje weer naar de Sophiapolder en dus haast ik me zoals altijd weer uit school om nog enige tijd op het eiland door te brengen. Om half vier ben ik bij het pontje en ik heb dus nog anderhalf uur om een blik op het eiland te werpen. De verwachting is bij mij niet erg hooggespannen aangezien de steltlopertrek eigenlijk al is afgelopen en de andere soorten ook al op hun 'zomerstand' staan.

Groot is dus ook de verrassing als ik na een snelle scan over het eiland, dat droog staat door het lage water, een viertal drieteenstradlopers in beeld krijg! Eerder dit jaar, op 13 april, vond ik de toen nog eerste drieteenstrandloper voor IJsselmonde. Medio-mei zat er de tweede en nu dus dit groepje. Het zijn twee vogels in winterkleed, eentje ruiend naar zomerkleed en een exemplaar in zomerkleed. Ze lopen relatief dichtbij en laten zich mooi zien, wat een fraaie vogeltjes!



Drieteenstrandlopers
Nadat ik van deze steltlopertjes genoten heb scan ik het eiland weer verder af, en zo kom ik opeens een 'gele kwikstaart' tegen. Gele kwikstaarten zijn erg schaars op het eiland en dit blijkt om een noordse kwikstaart te gaan. Ook al weer de tweede dit jaar op de Sophiapolder, en ter vergelijking, pas de 7de voor IJsselmonde. Op zo'n afstand een zo'n vogeltje fotograferen is vrijwel niet te doen maar toch waag ik een poging...

Noordse kwikstaart 
Naast deze twee zeldzaamheden zie ik nog de eerste jonge bergeenden van het jaar, verschillende klutenfamilies, een bontbekplevier en de overzomerende smient is nog steeds present. Als ik ben uitgekeken wordt ik opgehaald door het pontje en besluit nog even wat oude broden van een restaurant in Ambacht voor de meeuwen te gooien. Dat levert zowaar nog drie geringde kleine mantels op, niet slecht voor 2,5 brood!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten