zaterdag 25 mei 2013

Nog tien soorten te gaan!

Na gisteren de eerste spotvogel op IJsselmonde dit jaar te hebben gezien staat de IJsselmonde-jaarlijst nu op 169. Hierop ontbreken enkel nog makkelijke soorten grauwe vliegenvanger en eigenlijk ook zomertortel, alhoewel de laatste niet meer op IJsselmonde lijkt te broeden. Vandaag dus nog maar een poging wagen voor beide soorten en dus  vertrek ik met de fiets richting de Oude-Maas.

Het weer is mooi en her en der zingen bosrietzangers, tuinfluiters, grasmussen en nog een enkele blauwborst. De polders van Zwijndrecht leveren de gebruikelijke gele kwikstaarten, grasmussen, kneuen etc. op en in Polder de Hooge Nesse zingt nog een sprinkhaanzanger. Langs de Oude-Maas zitten een paar matkoppen, een koekoek en een gekraagde roodstaart te zingen. Als ik langs de Uilenvlietsehaven komt zie ik daar een vrouwtje zwarte roodstaart met voer, leuk!

Bij de Oude Barendrechtse brug hoor ik even later de gebruikelijke nachtegalen en er zit nu ook weer een cetti's zanger te zingen. Van de zomertortels die hier tot twee jaar geleden zaten ontbreekt helaas ieder spoor. Leuk is een luidzingende spotvogel.

Hierna is het tot de Golfbaan van Rhoon eigenlijk rustig, her en der zitten gekraagde roodstaarten, bosrietzangers, tuinfluiters, te zingen, in de bouwdok lopen wat kluten en kleine plevieren en dat is het eigenlijk wel. In de Carnisse grienden kan ik dus ook geen zomertortel vinden die hier afgelopen jaar nog wel zat. Bij de Golfbaan vang ik opeens het geluid op van een grauwe vliegenvanger. De vogel is hierna snel gevonden en die laat zich mooi bekijken, 'zingend' op een tak boven mij. Fraai en nr. 170 is binnen!

Het klein profijt hierna nog voor wat gekraagde roodstaarten, bosrietzangers en een zestal lepelaars. Inmiddels is het ook al weer tijd om terug te gaan aangezien ik toch weer met het pontje van 12 uur naar de Sophiapolder wil. Door de polders fiets ik dus terug met gele kwikstaarten, wat ringmussen en een geringde stormmeeuw die ik helaas niet helemaal kan aflezen.


Stormmeeuw
Langs de nieuwe wijk Smitshoek is nu ook een nieuw gebiedje gemaakt en daar besluit ik toch ook nog even langs te fietsen. Leuke soorten levert dat niet op maar een broedende visdief is voor hier toch wel erg leuk!

Visdief
Om klokslag twaalf uur ben ik bij de pont en wordt gelijk overgezet. Het is laagwater en dat blijft het eigenlijk ook tot een uur of vier. Aangezien ik verder niks te doen heb blijf ik eigenlijk de hele middag op het eiland maar qua vogels is het ook hier rustig. Nog een drietal groenpootruiters, een kemphaan, wat tureluurs en wat oeverlopers lopen rond. Verder zit de overzomerende smient nog steeds op het eiland net als een vrouwtje tafeleend. De havik komt nog een keer over, de ijsvogel vliegt een paar keer langs den verder staan er nog wat Nederlands geringde kleine mantelmeeuwen en een Noorse grote mantelmeeuw in de groep meeuwen.
Noorse grote mantelmeeuw
Opvallend vind ik trouwens ook een grauwe gans, die samen met een canadese gans, trots rondloopt met een 6 zestal kuikens. Krijgen we hier de komende jaren een aantal mooie hybrides te zien?!
Familie grauwe x canadese ganzen?
Al met al weer een rustige dag op IJsselmonde maar wel een nieuwe voor de IJsselmonde-jaarlijst die nu dus op 170 staat, nog tien soorten te gaan!

3 opmerkingen:

  1. Is je streefaantal 180?
    Verbreek je dan een bepaald record of zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, record van Jan in een jaar op IJsselmonde is 178, dus dat moet eraan dit jaar. Gaat vast wel lukken.

    BeantwoordenVerwijderen