zaterdag 11 mei 2013

Tweede Texeldag, en wat voor één!

Vandaag was het voorspelde weer niet best en aangezien het ontbijt om acht uur begon stonden we kwart voor acht maar op. Na ons goed gevuld te hebben konden we op pad en aangezien er gisteren temmincks strandlopers waren gezien in polder Waal en Burg besloten we daar de dag maar te beginnen. De wind was inmiddels iets gaan liggen maar het miezert/regent wel iets. Als we de plek bereiken draaien we de raampjes open en scannen vluchtige de randjes voor de strandlopertjes.

Het is Laurens die na een minuut zegt dat hij een snip ziet lopen op het slik, altijd spannend in deze tijd van het jaar! Mijn scoop ligt naast me en die ligt dus snel in het raam. Als ik de vogel in beeld krijg stokt m'n adem in m'n keel want de vogel, die met de rug naar ons toe staat, laat witte staartzijden zien! Dat betekent maar één ding, een poelsnip!!

Hierna volgen enkele hectische minuten, ik ga gelijk de auto uit want de vogel móét op de foto. Als m'n scoop staat en ik richting 'm op de snip vliegt deze enkele meters op naar links om daar vervolgens weer een paar seconden zitten en hij vliegt dan een stukje naar achteren. Nog steeds geen foto! Als de vogel landt in het wat hogere gras lukt het me nu wel twee fotootjes te maken waarna de vogel zich drukt en verdwijnt in het gras.
Het hele gebeuren heeft misschien een minuut geduurd en dan is ook de piep verzonden. Eerst langzaam, maar steeds sneller, stroomt De Staart vol met auto's. We moeten helaas melden dat de vogel het gebied is ingevlogen, en dus niet meer zichtbaar is. Mijn foto's heb ik nog niet bekijken en aangezien Jan z'n laptop bij 'm heeft bewerken we ze gelijk even en dan blijken ze nog behoorlijk bruikbaar!

Poelsnip
In het hierop volgende anderhalf uur komt de vogel niet meer tevoorschijn en gaan wij er ook vandoor. In die tijd zien we nog wel het drietal temmincks strandlopers, een bosruiter en zwarte ruiter. We besluiten naar de Robbenjager te gaan om wat te eten en bedenken ons dan dat de vogel niet op het slik stond te foerageren. Hij was alert en poetste wat om vervolgens de vegetatie in te duiken, wellicht was de vogel net aangekomen toen wij er waren?!

Na het bezoek aan de Robbenjager rijden we weer richting het zuiden, naar het Ganzenreservaat. Hier waren witbuikrotganzen gezien dus dat is altijd leuk. Tussen de honderden vogels vinden we er al snel eentje en die laat zich leuk bekijken.

Witbuikrotgans
Hierna gaan we verder richting de Waddendijk, waar gisteren en ook vandaag een schitterende kuifduiker rondzwom. Bij aankomst zien we de vogel gelijk en hij laat zich daar schitterend zien, wat een prachtige vogel!

Kuifduiker
We besluiten maar door te vogelen naar het zuiden maar bij het Wagejot krijgen we de piep van een gestreepte strandloper op het Renvogelveld. De auto is snel gekeerd en even later staan we naar deze fraaie Amerikaanse steltloper te kijken.

Gestreepte strandloper
Na deze fraaie jaarsoort hebben we eigenlijk nog maar één ding gemist op het eiland, zwarte wouwen. Er zijn er meerdere gezien en ook vanochtend dus dat is waar we ons maar op gaan richting. Onderweg naar het zuiden, waar er eentje was gezien, zien we nog een blauwe kiekendief jagen, altijd fraai!

Na wat rondrijden bij Den Hoorn is het toch opeens raak en hangt er een zwarte wouw boven de auto en laat zich super bekijken! Nu hebben we niks gemist en kunnen we dus met een gerust hart het eiland verlaten. We zijn nog wat te vroeg voor de pont dus werpen we nog een blik op de Mokbaai, wat overigens niks oplevert, en zitten we om vier uur op de pont richting de vaste wal.

Kleine mantelmeeuw
We hebben uiteindelijk toch twee schitterende dagen gehad met voor mij uiteindelijk nog tien jaarsoorten en natuurlijk voor ons de poelsnip als hoofdprijs!