zaterdag 6 april 2013

Rustig vogelen rond Ambacht

Vanaf heb ik toetsweek dus dat betekent veel vrije tijd. Donderdag vogel ik een beetje in de bebouwde kom op zoek naar geringde meeuwen. In Zwijndrecht zit nog een overwinterende kokmeeuw uit Oost-Duitsland en ik zie enkele geringde kleine mantels. Een kort bezoekje aan de Crezéepolder levert nog wat roeken en maar liefst 4 rouwkwikstaarten op tussen de tientallen witte kwikken.

Kleine mantelmeeuw (16 jaar oud)
Vrijdag ben ik eigenlijk ziek en dus houdt ik het zaterdagochtend ook nog even rustig. 's Middags ga ik er toch maar op uit, samen met Laurens, Laurens en Jan, en wel zoals altijd op zaterdagmiddag naar de Sophiapolder. Het is inmiddels mooi weer en bij het pontje foerageren wat boerenzwaluwen en er zit een roodborsttapuit. Als we met het pontje onderweg zijn komt er een ooievaar overzeilen en continue zien we groepjes vinken overtrekken, leuk!

Op het eiland blijkt het hoogwater dus samen met de ook aanwezige Peter Gouman en Huib Kleinjan kijken we enkel vanaf het bankje naar de twee hoogwatervluchtplaatsen. Die zijn op de twee overloop dijken, de een op de noordoostelijke en de ander op de zuidoostelijke dijk. Daarop staat nog een dikke 300 grutto's met de nodige IJslandse grutto's, twee groepjes bontbekplevieren van samen zo'n 30 exemplaren met nog drie bonte strandlopers ertussen, enkele pijlstaarten, 14 kluten, wat kemphanen en een waterpieper. Als we dit zo bekijken horen we ook heel de tijd een ijsvogel roepen vanuit de Rietbaan en de Galgenplaat die daar broedt!

Als we weer aan de vaste wal zijn besluiten we in Zwijndrecht te gaan kijken of er nog meeuwen zitten. De kokmeeuwen blijken vrijwel allemaal weggetrokken maar een Finse eerste winter is nog aanwezig. Hierna hebben we eigenlijk weinig zin meer dus gaan me waar weer richting huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten