dinsdag 16 april 2013

Twaalf beflijsters!

Vanochtend moet ik het tweede beginnen dus een mooi moment om de eerste BMP-telling te doen in Polder Sandelingen. Bij deze telling, waarvan er meerdere in het voorjaar en zomer worden gedaan en wat we al enkele jaren doen in dit gebied, worden op een kaart al de broedvogels in gestipt. Dat doen we bijvoorbeeld bij paartjes eenden, zingende vogels en uiteraard nesten.

BMP-kaart
Als ik zo rond zeven uur het gebied in fiets begin ik in de noordoost-hoek en daar is het erg rustig. Leuk is nog wel een paartje slobeend maar opvallend is de afwezigheid hier van kieviten, die het gras hier inmiddels toch te hoog vinden kennelijk. In het noorden van het gebied, wat eigenlijk altijd het leukst is, is duidelijk dat het echt voorjaar is. Er zitten twee blauwborsten, drie rietzangers en ook de eerste grasmus van het jaar te zingen. Een tureluur hangt al roepend in de lucht en van de, denk ik drie aanwezige paartjes kievit, heb ik één nest met vier eieren snel gevonden. Verder kom ik hier eigenlijk de leukste verrassing van de dag tegen want bij een braamstruik loopt een drietal beflijsters, gaaf! Ze laten zich mooi zien maar omdat ik geen telescoop bij me heb zijn de foto's niet om over naar huis te schrijven..

Beflijster
Interessant zijn hier verder nog de paartjes wintertalingen en slobeenden. De weilandjes in het westen van het gebied zijn ook helemaal kievitloos maar wel zitten er nog wat slobeenden en vijf paartjes wintertalingen. Een overvliegende boompieper is een leuke aanvulling op de jaarlijst maar doet natuurlijk niet mee in de telling.

Als laatste is het zuidelijke deel van het gebied aan de beurt waar ik nog een paar zingende blauwborsten, fitissen, zwartkoppen en nog een kievitsnest met 3 eieren kan noteren.

Dankzij wat uitval ben ik vroeg uit en als ik in de tuin kijk zie ik tot mijn stomme verbazing een schitterend mannetje gekraagde roodstaart, een leuke nieuwe tuinsoort! Hierna maak ik nog even een rondje, de beflijsters laten zich nog steeds zien  in Polder Sandelingen maar zijn iets verplaatst. In Waalbos is het hierna ook goed toeven. In een oud boomgaardje zit een mooie grasmus en laat ook een paapje, die vanochtend al was gezien, zich erg fraai bekijken! Verder is het rustig met wat tureluurs, een witgatje en gele kwikstaarten.


Paapje
Hierna fiets ik door de Molenwei, bij Heerjansdam, waar ik naast een boomgaard op een grasstrook vier beflijsters rond zie lopen, leuk!


Beflijster
Naast het gehucht Kleine-Lindt was vanochtend ook een groepje van 4 beflijsters gezien. Als ik daar aankom zie ik dat er nog een vijfde is bijgekomen, niet gek 12 beflijsters op een dag op IJsselmonde! Ook vliegen mijn eerste twee gierzwaluwen van het jaar voorbij, die zijn mooi op tijd!

Een flinke groep kleine mantelmeeuwen zie ik even later op een weiland zitten en ik kan het niet laten om te kijken of er wellicht geringde tussen zitten. Dat blijkt wel het geval want ik zie twee vogels met kleurringen waarvan ik er eentje kan aflezen die vorig jaar geringd is op de Maasvlakte. Het is inmiddels al weer aardig etenstijd en zo ben ik om iets over zes weer thuis na toch een mooi rondje met als hoogtepunt toch wel die 12 beflijsters!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten