donderdag 11 april 2013

Zenuwslopende rit naar Den Helder

Na mijn twee toetsen vandaag besluit ik eerst eens  te kijken of de meeuwen weer willen reageren vanmiddag bij de Karwei, maar ze hebben er niet echt zin en en komen niet aan de grond. Daarom besluit ik maar eens in Ridderkerk te gaan kijken of daar nog geringde kleine mantels zitten en gelijk even een bakkerij aandoen. Op twee plekken in Ridderkerk zitten veel kleine mantels en uiteindelijk zie ik ook een geringde, N[G9]. Verder lopen er ook nog twee geringde knobbels rond.



Kleine mantelmeeuw N[G9]
Na het succesvolle bezoekje aan de bakker wat een vuilniszak kruimels opleverde, ben ik zo rond vijf uur in de Gorzen. Als ik wat plekken bekijk voor beflijsters, die zitten er nog niet zitten, wordt ik gebeld door Laurens vd Wind of ik mee wil. 'Waarheen?' is gelijk mijn antwoord en ik krijg te horen dat de gemelde rode rotslijster die vanochtend was geclaimd langs de dijk in Den Helder er echt eentje is en er nog zit! Gelijk ren ik terug naar de fiets en na een paar kilometer tegenwind ben ik thuis. Snel kan ik de net gare aardappels naar binnenwerken en iets na kwart voor zes rijdt ik bij Laurens de straat in. De auto draait al dus ik kan gelijk instappen bij Laurens en Kees vd Wind en Laurens vd Padt.

Na nog geen 20 km rijden we de eerste file in op de A16 dus dat begint goed, het gaat langzaamaan weer wat sneller totdat we op de A20 ook weer de 'lichten' zien knipperen, ai. Met de hoop dat de A13 filevrij zal zijn rijden we snel de oprit op maar ook daar zien we al overal de remlichten oplichten. Voorbij Delft kunnen we eindelijk na al flink wat vertraging verder maar al snel komen we weer in trajectcontrole en dat soort ongein. In Amsterdam knipperen de borden ook weer boven de weg en de tijd op de navigatie wordt steeds later, voorlopig zullen we rond half negen aankomen en de lucht is al behoorlijk dichtgetrokken door de mist, als dat maar goed gaat..

Eenmaal door de Coentunnel gaat het gelukkig goed en de A7 wordt vervolgens behoorlijk snel afgelegd. Afslag den Oever nemen we om 19:52 dus wel liggen weer voor op schema. De straatnaam waar de vogel zit, inmiddels in Den Helder zelf, op de gebouwen, wordt ingetikt en daar zouden we 20:13 moeten zijn. Als we Den Helder naderen rijden we een dik pak mist in en de batterijen van de mobieltjes raken op dus als de vogel verplaatst zijn we de sigaar...

Dat doet de vogel gelukkig niet en als we om kwart over acht de Prins Hendrikstraat binnenrennen kunnen we de soort binnen tikken terwijl hij rustig op een dakrand zit, oef.. Hij laat zich hierna af en toe mooi bekijken op de dakranden en vliegt wat heen en weer. Na tien minuten wordt hij wat vliegerig en gaat richting de kerk langs de Kerkgracht waar we de vogel in eerste instantie kwijtraken. 'Jammer voor Rick Schonewille en Jan de Jong', voor wie we de vogel in beeld moesten houden, denk we.. Maar dan ziet de vader van Laurens de vogel opeens zitten in het wapen aan de voorkant van de kerk waar hij vermoedelijk gaat slapen. Hier blijft hij zitten en laat hij zich gelukkig ook aan de twee laatkomers zien die opgelucht kunnen ademhalen.

Rode rotslijster
Slaapplaats
Publiek
Om 20:40 besluiten we te vertrekken richting Ambacht met een schitterende soort op zak na een zenuwslopende autorit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten