vrijdag 27 april 2018

Ibtjif - weer een nieuwe voor IJsselmonde!

Vanochtend ben ik in alle vroegte in het Krimpenerhout om weer een broedvogelronde te lopen. Langs de Surfplas en in het EZH-bos is het helemaal niet saai, met aardig wat cetti's zangers, een hard tetterende nachtegaal, enkele braamsluipers, een baltsend paartje boomvalk, purperreiger en dodaars. Ook kom ik nog een smient tegen die niet kan vliegen, leuk om eens van dichtbij te bekijken!
Smient 
Terwijl ik de ronde loop wordt ik weer eens opgeschrikt door meerdere belletjes vanaf IJsselmonde. Dit keer is het een Iberische tjiftjaf, die in Heerjansdam is opgedoken! Wat een knaller voor het eiland! Gisteren was deze al ontdekt, maar wegens onzekerheid kwam de waarneming vanochtend pas bekend. Gelukkig bleek de vogel nog aanwezig.

Als ik klaar ben rijd ik dus linea recta richting Heerjansdam, waar ik al snel dit neefje van 'onze' tjiftjaf (van het Iberisch schiereiland) hoor zingen. Een mooie zang en ik zie het beestje ook al vrij snel in de bomen. Leuk! Weer een nieuwe voor de IJsselmondelijst, dat gaat dus wel erg lekker sinds de strandplevier van gisteren.
Plek van de 'Ibtjif'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten