donderdag 26 april 2018

#248 - Strandplevier in de Crezéepolder!

Als ik vanmiddag op Utrecht Centraal overstap op de trein richting Rotterdam Alexander, zit de week in Wageningen er echt weer bijna op. De eerste vleermuizenrondes heb ik daar ook weer gemaakt en terwijl ik zo wat zit te mijmeren wordt ik gebeld. Als ik zie dat het Laurens van der Padt is kan dat maar één ding betekenen: een goede soort op IJsselmonde! Dat blijkt inderdaad te kloppen, want door Jan-Kees Bossenbroek is zojuist een strandplevier in de Crezéepolder gevonden. Een kustgebonden soort die met enige regelmaat ook in de Biesbosch opduikt, dus hij zat er wel aan te komen. Desalniettemin is het laatste geval op IJsselmonde toch alweer een slordige 30 jaar geleden, dus het is wel écht een goeie...

Iets meer gehaast vervolg ik mijn reis richting Ambacht, waar ik vrijwel direct in de auto stap richting de Crezéepolder. Daar blijkt de vogel ondanks het hoge water gelukkig nog aanwezig, en laat zich daarom juist van zeer dichtbij fraai bekijken. In een groepje bontbekplevieren zit hij namelijk op slechts een tiental meters. Wat een fraaie vogel! Super! 


Strandplevier met bontbekplevieren
Op sommige momenten zijn de drie plevierensoorten zelfs tegelijk in beeld, wanneer de kleine plevieren (die volop in het gebied broeden) door het groepje heen stappen.

Strandplevier met bontbek- en kleine plevier
Al met al een zeer fraaie waarneming en eindelijk mijn eerste soort die ik dit jaar op mijn IJsselmondelijst kan bijschrijven. Nummer 248! Dat is tenslotte op dit moment wel de 'belangrijkste' lijst, met leuke concurrentie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten