vrijdag 6 april 2018

Het Bentwoud en een mooi koppeltje

Voor Bureau Stadsnatuur Rotterdam moet ik dit jaar een gedeelte van het Bentwoud bij Zoetermeer inventariseren. Vanochtend doe ik de eerste ronde en maak daarmee gelijk kennis met het gebied. Een leuk stuk! Het is nog vrij open want het is recent ingericht. De gangmakers zijn wel een aantal dodaarzen, wat roodborsttapuiten en blauwborsten. Het is echter flink veel lopen, dus even zoet ben ik er wel mee.
Bentwoud
Uiteindelijk was het meest opvallend in mijn optiek de aantallen ringmussen in de naastgelegen wijken. Er zaten namelijk alleen maar ringmussen, en geen huismussen! Zelfs een rotonde vol met nestkasten was bezet met ringmussen. Leuk!
Ringmussenrotonde
Op de terugweg kom ik langs Bleiswijk, waar ik het toch niet kan laten om een paartje patrijs op te zoeken. Ze zitten op een industrieterrein dat steeds verder wordt dicht gebouwd, maar dit paartje heeft nu nog de ruimte. Wat een fraaie beesten! Helaas worden ze steeds zeldzamer in deze hoek van het land.
Patrijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten