vrijdag 1 december 2017

Voorbereidingsrondje met barmsijzen

Nadat in het voorjaar met succes een Big Day was gehouden op IJsselmonde, was de vraag opgekomen hoeveel dat in de winter zou moeten kunnen opleveren. Morgen zal die proef op de som genomen worden en hopen vijf teams tegen elkaar te strijden voor de hoogste soortenlijst, gezelligheid en natuurlijk die knaller. Vanochtend ben ik vrij, dus ik besluit wat voorbereidend werk te doen rond Ambacht. Sommige dingen zijn nou eenmaal handig om te weten.

In eerste instantie wil ik beginnen met een trektelling in de Crezéepolder, maar als ik daar aankom duurt het niet lang of de hele polder is in dichte mist gehuld. Daar komt hij ook niet meer uit. Desalniettemin valt er nog wel wat te doen, namelijk kijken of de buidelmees en baardman nog present zijn. Een buidelmees werd bijna de gehele maand oktober in het gebied gehoord, dus die zou zomaar nog rond kunnen hangen. Dat blijkt inderdaad ook zo te zijn als ik de vogel een aantal keer hoor roepen en 'm zelfs ook nog even mooi in de kijker heb. Toch wel een erg fraaie soort!

Als even later ook nog een baardman aanwezig blijkt te zijn is het hoofdstuk Crezéepolder voor morgen nu al een succesverhaal. Ook op het veld blijken namelijk veel vinken, ringmussen, wat kepen en zelfs een groepje grote barmsijzen aanwezig te zijn. Die laatste blijken helaas weer snel vertrokken, maar die kepen zijn ook erg fijn voor morgen!
Graspieper
Door de barmsijzen ben ik toch wat nieuwsgierig of er wellicht nog meer rondhangen in Ambacht. Daarom fiets ik nog even langs wat ruige veldjes bij de Rietbaan, en inderdaad! Gelijk stuit ik op een groepje van 18 grote barmsijzen. Ze zijn reuze tam, tot op een paar meter te zien, maar m'n camera is tot mijn spijt helaas leeg. Een spannende lichte vogel zie ik zo snel niet ertussen zitten. Op het veld bij de Karwei blijkt even later ook een zevental tussen een flinke groep putters te zitten. Leuk! Dat moet morgen dus wel goed komen wat grote barmsijzen betreft...

's Middags blijkt er overigens uiteindelijk toch een zeer waarschijnlijke witstuitbarmsijs tussen te zitten. Er blijkt flink wat uitwisseling te zijn van de groep, wat zou kunnen verklaren dat ik 'm niet gezien heb. Misschien heb ik er ook wel gewoon overheen gekeken, aangezien toch m'n camera leeg was... Het is wel de eerste voor IJssemonde, maar gelukkig bleek het de volgende dag goed te komen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten