vrijdag 15 december 2017

Waterspreeuw en andere tussendoortjes

Deze week en ik vrij om te leren voor tentamens, maar af en toe moet ik toch even naar buiten. Zo heb ik afgelopen woensdag de Zegenpolder geteld, nabij Rhoon, voor de proef die daar nu gaande is met betrekking tot het verduurzamen van de landbouw. Dat leverde mooie aantallen veldleeuweriken op, twee slechtvalken en tussen de vele grauwe ganzen ook twee toendrarietganzen en zelfs weer een kleine rietgans! Zaterdag zagen we ook al een exemplaar ter plaatse in het Waalbos, maar ik vermoed dat het om hetzelfde exemplaar gaat dat met de grauwe ganzen over het eiland zwerft.
Zegenpolder
Gisteren checkte ik voor het eerst deze winter even de plekken in Ambacht voor kokmeeuwen, wat me zowaar een nieuw exemplaar opleverde. Ik kon namelijk een kokmeeuw aflezen die afgelopen winter in Almere was geringd, leuk! Verder is ook de zwartkopmeeuw weer present voor zijn derde winter.
Zwartkopmeeuw
Vanochtend wordt ik tijdens het leren opgeschrikt door een belletje. In Papendrecht is namelijk een waterspreeuw gezien! Dit is echt een goede soort voor Zuid-Holland, want in ieder geval pas de eerste twitchbare sinds de jaren '90. Het is helaas geen IJsselmonde, maar desalniettemin stap ik gelijk in de auto richting Papendrecht. Bij de volkstuintjes waar het beestje is gezien, dat in stromend water naar voedsel zoekt, is het al snel een drukte van belang wat vogelaars betreft. De waterspreeuw laat het echter afweten en na een uurtje zoeken houd ik het ook weer voor gezien.
De plek van de waterspreeuw
Vanmiddag wordt het exemplaar echter weer gemeld, dus ik besluit maar gelijk weer die kant op te gaan. Bij aankomst is deze dwaalgast uit Scandinavië gelijk in beeld in een simpel boerenslootje. Een bizarre plek voor deze soort natuurlijk, maar dat maakt de waarneming uiteraard extra leuk! Erg gaaf en zeker voor de regio. Op IJsselmonde kan deze soort dus ook gewoon, want echt veel stroming zit er niet per se op de plek waar dit exemplaar rondhangt.
Waterspreeuw
Overigens vliegt het beestje alweer na enkele minuten hoog op richting de wijk en blijkt de rest van de dag weer onvindbaar. Een leuke twitch zo tussendoor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten