zaterdag 7 oktober 2023

Rustige zeetrek en zeearend

In eerste instantie gaven ze een redelijk goede wind op voor vandaag, maar uiteindelijk was het wat afgezwakt naar windkracht 4 en kwam de wind meer uit het zuidwesten dan je graag wil zien. Desondanks wilde ik toch even naar zee, dus net voor achten zat ik op de Tweede Maasvlakte in de hoop op nog wat leuke zeesoorten. Uiteindelijk zat ik daar drie uurtjes en het was precies leuk! Er was nog steeds veel beweging van alken en jan-van-genten, maar ook roodkeelduikers kwamen nog aardig langs. Leuk was ook eens een parelduiker daartussen.

Alk

Verder vliegen ook weer de nodige drieteenmeeuwen langs en laat een noordse stern zich fraai bekijken als hij zich door de branding naar het zuiden spoed. Nog een flinke reis voor de boeg! Wat betreft de echte zeevogels is het niet heel dik gezaaid vanochtend, uiteindelijk zie ik drie grauwe pijlstormvogels en een viertal kleine jagers. 

Noordse stern

Grauwe pijlstormvogel

Kleine jager

In een flinke groep meeuwen voor de kust zitten met regelmaat wat pontische meeuwen of geelpootmeeuwen, waarvan ook de nodige exemplaren langs trekken. Ook zie ik twee keer een zwartkopmeeuw passeren, waaronder een fraaie jonge vogel. Tegen elven als ik besluit te vertrekken zit er nog kortstondig een mogelijke Baltische mantelmeeuw in de groep onderaan de dijk. Deze Finse ondersoort (broedt rondom de Baltische zee) wordt dit najaar relatief vaak gezien, maar is eigenlijk alleen hard te maken als ze geringd zijn. Dat is bij deze niet het geval, dus jammer maar helaas!

Mogelijke Baltische mantelmeeuw

Aan het eind van de middag ben ik ten slotte nog kort bij de Devel om het geschikt te maken om waterpiepers te gaan vangen. Als ik daar aankom word ik echter eerst nog behoorlijk verrast door een zeearend die op het veld zit, één van de twee adulten van het paartje wat zich langs de Oude Maas heeft gevestigd. Erg leuk om te zien natuurlijk en ongetwijfeld gaat dit beeld steeds normaler worden hier op IJsselmonde! Schitterend natuurlijk! 


Zeearend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten