woensdag 4 oktober 2023

Even de camera uitproberen

Bij het uitleggen van vlotjes voor zwarte sterns is afgelopen zomer mijn cameraatje verzopen. Tot dan toe fotografeerde ik eigenlijk altijd door mijn telescoop of verrekijker om wat redelijke plaatjes te maken, maar het was nu toch ook weleens tijd om een wat betere camera aan te schaffen. Niet om de fotograaf uit te gaan hangen, maar vooral om bewijsplaatjes te kunnen maken en om zo nu en dan ook echt wat mooiere foto's te maken. Het duurde allemaal even, maar gisteren was het setje (Canon 400 mm f5.6, 7D Mark II) compleet dus vanochtend kon ik het niet laten even naar de Maasvlakte te gaan om het even uit te proberen. Met een westenwind (5 bft) bovendien helemaal niet slecht om even over zee te kijken! 

Vanwege het zand elders besluit ik gewoon op de dijk te gaan zitten in de luwte van wat steenhopen en op zee blijkt genoeg te vliegen. Met name jan-van-genten en alken waren vanmorgen goed vertegenwoordigd en lieten zich ook schitterend op vrij korte afstand achter de blokken zien. Fraai! Gelijk leuk om die natuurlijk eens op de foto te zetten! 

Jan-van-gent
Alken

Verder vlogen er af en toe wat steltlopers als drieteenstrandlopers, bontbekplevieren en nog een paar mooie rosse grutto's. Het hoogtepunt van het uurtje zeetrektellen vloog net te ver voor een plaatje, maar betrof een mooie noordse pijlstormvogel die op ca. 1,5km rustig richting het westen vloog. Schitterend! 

Rosse grutto

Na een uurtje houd ik het voor gezien over zee (je kan altijd blijven zitten...) en besluit ik nog een stuk van de Tweede Maasvlakte af te lopen. Daar kan natuurlijk zomaar een zeldzaam zangvogeltje zitten en ook daarop moet goed geoefend worden met de camera. Uiteindelijk levert het niet meer op dan drie roodborsttapuiten en twee tjiftjaffen, maar toch genoeg om wat op los te klikken! Laat nu die betere soorten maar weer komen... 


Roodborsttapuit

Tjiftjaf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten