vrijdag 27 oktober 2023

Doortrekkende oeverpieper en wat bokjes

Nadat ik in Ambacht de eerste bokjes van het najaar weer had gevangen de laatste dagen, besloot ik vanochtend bij Oud-Reijerwaard nog een poging te wagen. Uiteindelijk lukte het me om daar één exemplaar te vangen, het enige individu wat ik vanochtend vond. De eerste keer mistte ik 'm, maar uiteindelijk kon ik ook daar de eerste vogel van een ringetje voorzien.
Bokje

Eerder dit najaar las ik hier overigens ook mijn eerste waterpieper van het seizoen af. Waterpiepers zaten er ook vanochtend genoeg, maar in de groep lukte het niet om een geringd exemplaar te vinden. Een aangename verrassing was wel een oeverpieper in de groep! Erg leuk natuurlijk en ongetwijfeld nog een (laat) doortrekkend exemplaar! Een enigszins herkenbaar plaatje is net met de telefoon te maken in de regen. 

Oeverpieper (links) en waterpieper

Mijn onderzoeksrondje vervolg ik naar de Zegenpolder, waar ik nog twee bokjes kon vangen en ringen. Helaas geen terugvangsten daar van afgelopen winter, maar dat gaat hopelijk nog goed komen. Interessant is wel een exemplaar met veel ruicontrasten in de vleugel.
Opvallende vleugel met veel contrasten

Via Oud-Reijerwaard waar ik nog 180 kieviten kan controleren op geringde exemplaren (helaas niet aanwezig), ga ik richting de Zwijndrechtse Waard. Op een maïsstoppel vind ik een groepje waterpiepers, waartussen ook R/GWW aanwezig is die voor de derde winter in het gebied aanwezig is. Ook een metaal geringd exemplaar loopt in de groep, dat moet een exemplaar zijn dat al ten minste voor de vierde winter aanwezig is, maar aflezen is helaas geen optie.


Waterpieper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten