dinsdag 17 oktober 2023

Tamme kleine strandloper en de eerste waterpiepers

Na gisteren het eerste bokje van het najaar gezien te hebben in de Volgerlanden, besloot ik vanochtend een rondje door de Zegenpolder te maken. Dat bleek echter behoorlijk tegen te vallen voor bokjes, want vrijwel alle oevers en natte stukken waren te kort gemaaid en derhalve niet geschikt voor bokjes. Een rondje door de polder leverde dan ook niet veel meer op dan drie watersnippen, wel de nodige waterpiepers (gisteren zag ik m'n eerste trouwens) en wat witgatjes. Wel vliegt het de hele ochtend leuk met veel kramsvogels, rietgorzen, vinken, sijzen en nog wat grote lijsters.

Omdat we afgelopen weken de eerste matkoppen hebben gekleurringd in het Klein Profijt, besloot ik  vervolgens die kant op te gaan. Zo'n twee uur rondlopen door het wilgenbos leverde wel meerdere waarnemingen van matkoppen op, maar uiteindelijk kon ik maar één exemplaar aflezen (Rm/RW). Ze bleken heel lastig om goed in beeld te krijgen, dus dat gaat nog wel wat worden de komende tijd. Mooi uitdaging in ieder geval! Eenmaal weer terug op de parkeerplaats kwam er nog een fraaie juveniele zeearend overzeilen. Mooi! 

Zeearend 1kj

Vervolgens ging ik richting de braakliggende terreinen in Oud-Reijerwaard. Door de neerslag van de afgelopen dagen zou het daar zomaar ook weer geschikt kunnen zijn voor bokjes. Het grootste deel bleek even later echter een grote modderpoel te zijn met vooral veel kokmeeuwen. Ook hier vloog het nog leuk qua zangvogels en lukte het om zowel een overvliegende boom- als veldleeuwerik vast te leggen. 

Boomleeuwerik

Veldleeuwerik

In een deel was er gelukkig ook nog stuk over waar tientallen watersnippen zaten en waar ook de komende tijd wel bokjes te verwachten zijn. Nu vond ik ze niet, maar leuker waren wel de eerste waterpiepers weer die ik goed kon controleren. En na vijf exemplaren was het raak: Rm/GWG. De eerste aflezing weer van een exemplaar dat ik afgelopen winter ringde en hier ook meerdere malen zag. Leuk! Ook een tapuit trok nog op met de groep piepers en kwikstaarten. 

Waterpieper Rm/GWG

Weer teruglopend naar de auto zie ik tussen de kokmeeuwen opeens een klein dingetje opvliegen. De kijker erop en ja hoor, een fraaie kleine strandloper! Omdat deze strandlopertjes als ze alleen zijn nog weleens tam kunnen zijn, besloot ik de gok te wagen en dichterbij te lopen voor een plaatje. Dat lukte goed tot een metertje of 20, wat een schitterend beestje! Uiteraard mijn mooiste kleine strandloper op IJsselmonde en leuk om er eens eentje te zien buiten de Sophia- en Crezéepolder. 




Kleine strandloper

Nu ik vandaag en gisteren de eerste waterpiepers weer had gezien, was het vanavond ook gelijk wel weer tijd voor een vangactie langs de Devel. Wellicht wat vroeg in het najaar, maar vandaag kwam het mij het beste uit deze week. Zo gezegd, zo gedaan en met Rutger Plaisier de netten weer opgesteld in het riet. De aantallen invallende waterpiepers vielen inderdaad wel tegen en verder dan 15 exemplaren kwamen we niet. Desalniettemin hing er uiteindelijk een schitterend exemplaar in het net, en zowaar pas de tweede terugvangst! Het betrof gekleurringde Rm/GGB, een exemplaar van vorig jaar, dus leuk om een adulte vogel te zien! 

Waterpieper Rm/BRB (nieuwe ringen gegeven) Foto's: Rutger Plaisier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten