maandag 4 juni 2018

Libellen als fijne afwisseling tijdens 'werk'

Vanochtend liep ik in alle vroegte met een pachter van het Waalbos een rondje door het gebied. Deze man huurt een groot deel van het gebied van Staatsbosbeheer, en komt daarmee dus ook in aanraking met de vele weidevogels. Hij vind het allemaal prachtig, want weidevogels zitten er gelukkig nog steeds volop. Vele tureluurs en kieviten alarmeren en we zien de eerste jonge vliegen. Ook een watersnip vliegt nog rond (maar zal wel niet broeden), terwijl ook opeens een paartje dodaars aanwezig is. Het blijft een verrassend gebied!

Na dit nuttige rondje ga ik aan het werk, want ik moet vandaag flink wat bermen en andere stukken met ruig gras controleren in Zwijndrecht, voordat het gemaaid wordt. Dat is natuurlijk geen straf om te doen, want naast vele meerkoeten en kleine karekieten die ik in moet stippen, kom ik zo ook mijn eerste vuurlibellen tegen op IJsselmonde! Op een ruig veld op het sportterrein Bakestein (waar een aantal jaar terug al een vuurlibel was gezien) kom ik zowaar twee van deze prachtige libellen tegen. Super!
Vuurlibellen
De rest van de ronde zoek ik ook driftig naar andere libellensoorten. Er zijn gisteren immers een aantal sierlijke witsnuitlibellen in het Reijerpark in Ridderkerk gevonden. Deze soort kwam tot dit jaar enkel nog in de Weerribben-Wieden voor en neemt dit jaar plots sterk vanuit het noordoosten toe. Ze zitten graag op waterlelies en gele plomp, en daar ligt Zwijndrecht vol mee... Ik kan ze niet vinden (ze zijn dus nog wel gewoon zeldzaam), maar ben nog wel blij als ik op een plek langs een sloot een tweetal rietorchissen tref. Het zou mooi zijn als die populatie uitgebreid kan worden de komende jaren! De orchideeënpopulatie bij de Veerplaats is daar een mooi voorbeeld van, waar ik ook nog even langs fiets en honderden riet- en tientallen bijenorchissen aantref. Prachtig!
Rietorchis (nieuwe plek)
Rietorchissen (Veerplaat)
Bijenorchis (Veerplaat)
Na het grootste deel van Zwijndrecht gehad te hebben, ga ik om 15:00  nog snel even richting Ridderkerk.In het kleine parkje aangekomen duurt het niet lang voordat ik het eerste exemplaar op de drijvende bladeren zie zitten. Erg gaaf!! Eenmaal eerder zag ik de soort in Overijssel, maar om 'm nog eens op IJsselmonde te zien had ik niet verwacht!
Sierlijke witsnuitlibel
Overigens zaten er naast deze sierlijke witsnuitlibellen ook minimaal twee gevlekte witsnuitlibellen. Een libellensoort die we pas nieuw voor IJsselmonde vonden, en waarvan nu alweer op meerdere plekken exemplaren zijn opgedoken. Goede ontwikkelingen, die erop duiden dat het met de waterkwaliteit toch wel snor zit!
Gevlekte witsnuitlibel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten