woensdag 13 juni 2018

Woudaap bij de Gaatkensplas!

Vanavond moest ik in Ridderkerk vleermuizenonderzoek doen, dus ik ben aan het begin van de avond in Ambacht, na een rustig dagje buiten in het veld. Aangezien ik nog even tijd heb besluit ik het Waalbos nog eens rond te fietsen. Daar ben ik lang niet meer geweest. Vrijwel alle weidevogels blijken verdwenen te zijn, want nog een enkele tureluur en kievit zit te alarmeren voor de kuikens. Ook een tweetal veldleeuweriken zingt nog het hoogste lied, terwijl een kuiken van een kleine plevier rond dribbelt. Van de hoge aantallen is echter geen sprake meer, want als het goed is zijn veel jongen uitgevlogen.

Later op de avond, als ik inmiddels weer thuis ben, wordt door Erik-Jan Visser een roepende woudaap gevonden bij de Gaatkensplas in Barendrecht. Een soort die al jaren op het verlanglijstje van menig vogelaar op IJsselmonde staat. In 2012 werd een waarneming gedaan langs de Oude-Maas, maar ondanks postten werd toen niks meer teruggevonden. In 2015 werd vervolgens een dood jong gevonden bij de Gaatkensplas, en nu zit daar dus een mannetje te blaffen.

Op de plek aangekomen is het al een drukte van belang met vogelaars. De vogel kan ik gelijk in de telescoop zien, terwijl hij aan de overkant in het riet zit te blaffen. Gaaf!! Alweer mijn vierde nieuwe dit jaar op IJsselmonde, zodat de lijst nu op 251 staat. Al vrij snel vliegt hij vervolgens het water over, waarna hij op flink kortere afstand gaat zingen. Een schitterend geluid. Wie weet gaat hij hier wel broedden?! Zou mooi zijn!!
Gaatkensplas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten