woensdag 9 mei 2018

Crezéepolder met zeldzaamheden

Na een dag werken als student-assistent, waarbij ik eerstejaarsstudenten wat plantenkennis moet bijbrengen door onder andere een excursie te begeleiden, zat ik gisterenavond rustig op m'n kamer wat achterstallig onderhoud in te halen. Het is prachtig weer en mei is alweer ruim een week oud, wat betekent dat het dé tijd is voor goede soorten! Het voorjaar zaten we al te hopen op een fraaie roodkeelpieper ter plaatse, maar toch is de verrassing groot als er vanavond een prachtig exemplaar wordt gevonden in de Crezéepolder door Jan-Kees Bossenbroek. Aangezien ik in Rhenen zit besluit ik niet voor deze soort (die ik al heb op IJsselmonde, maar niet dit kleed) de auto in te stappen, die ik toevalligerwijs wel bij me heb. Dat verandert echter als even later een mogelijk balkankwikstaart wordt gemeld! Deze zeer zeldzame gele kwikstaart wordt in Nederlands als soort beschouwd, en zou pas één van de weinige voor Nederland zijn. En dat op IJsselmonde! Nu kan ik niet meer op m'n kamer blijven en binnen enkele minuten zit ik in de auto voor een zenuwslopende rit richting het thuisfront...

Vlak voor aankomst, de zon gaat immers al richting de horizon, krijg ik het sms'je dat de vogel samen met de tientallen noordse kwikstaarten is opgevlogen en verdwenen. Jammer, jammer. Bij aankomst lopen er nog genoeg mensen, maar de kwikstaarten zijn inderdaad verdwenen. Een zingende graspieper is daarentegen nog een leuke troostprijs, want dat zou een leuke broedvogel voor IJsselmonde betekenen. Een enkel paartje broedt er namelijk, maar dan in het havengebied.

Na het spektakel van gisteravond was ik toch maar weer terug naar Rhenen gegaan, omdat ik vandaag nog in Wageningen moest zijn. De balkankwikstaart werd echter toch alweer vroeg gemeld in de Crezéepolder en ook de roodkeelpieper blijkt nog ter plaatse. Rond half twee kan ik in de polder zijn en vrij vlot is nu de balkankwikstaart gevonden. Hij laat zich erg mooi bekijken met wat noordse kwikstaarten en het lijkt er allemaal toch wel goed uit te zien! Een roep hoor ik samen met wat andere vogelaars niet, alhoewel die vanochtend wel was gehoord. Toen bleek echter dat die niet per se goed klonk, maar dat zegt allemaal niet zoveel...
Noordse kwikstaart (niet de mogelijke balkankwikstaart)
Als ik genoeg heb van de vogel loop ik richting de roodkeelpieper, want een vogel in dit kleed is eigenlijk veel mooier dan die kwikstaart natuurlijk. Al snel is de Oost-Europese broedvogel gevonden, welke zich fantastisch op het gras laat bekijken. Een juweeltje! Verreweg mijn mooiste waarneming van deze soort, na ooit heel slecht een vogel met een rode keel te hebben gezien. Prachtig!

Roodkeelpieper
Als ik 's middags weer thuis ben, komen er toch flink negatieve berichten over de kwikstaart, aangezien de vogel dichtbij is komen te lopen. Het is dus waarschijnlijk toch een donkere noordse kwikstaart, die de gemoederen toch even heeft laten oplopen. Dat hoort bij het spelletje!

Vanavond maak ik dan nog maar een rondje om zelf nog een zeldzaamheid te vinden. Op de Sophiapolder vind ik echter geen zeldzaamheid, maar het feit dat ik het schelpenstrandje weer bevolkt zie door visdieven is ook zeker geen straf! Erg mooi dat ze er weer zitten! Ook zitten op de dijk weer volop stormmeeuwen. Hopelijk gaat het dus net als vorig jaar weer een succes worden met die broedvogels.

In Polder Sandelingen zitten de bekende rietsoorten te zingen, waaronder ook weer de eerste bosrietzanger van het jaar. We mistten deze soort nog op de Big Day zaterdag, maar nu zijn ze toch op enkele plekken gearriveerd. Een koekoek laat zich overigens ook nog fraai bekijken, net als een mannetje tafeleend. Toch twee jaarlijkse broedvogels in dit recreatiegebied.
Koekoek
Tafeleend
Ten slotte ben ik nog in het Waalbos, waar het wat dit jaar met broedvogels een geweldig succes is. Overal lopen nu volop jongen, waardoor de alarmerende ouders goed te schatten zijn. Zo kom ik op 12 paar tureluur, 35 paar kievit en 6 paar slobeend. Uiteraard zullen niet al de jongen met succes groot gebracht worden, maar het is prachtig dat deze soorten zich nu in dit gebied hebben gevestigd! Een drietal watersnippen dat nog ter plaatse is, en welke ook rondjes boven het gebied vliegen, zijn spannend. Ze baltsen niet, maar wellicht in de nabije toekomst? Dat zou fantastisch zijn!
Waalbos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten