vrijdag 4 mei 2018

Een onverwacht duo!!

Voor Bureau Stadsnatuur loop ik vanochtend de derde BMP-ronde van het jaar in het westelijk deel van het Bentwoud, nabij Zoetermeer. Ondertussen zijn de blauwborsten gestopt met zingen, maar met veertig fitissen als belangrijkste zangvogel is het zeker niet stil. Het koor wordt verder versterkt met de eerste gearriveerde spotvogel, bosrietzanger en nachtegaal. Daarbij zitten nog een aantal roodborsttapuiten door het gebied heen, kom ik nog een paartje patrijs tegen en zitten er in de opvallend kleine slootjes en plasjes zeker wel vijf of zes paar dodaars. Al met al een leuke afwisselende telling op een prachtige ochtend!
Bentwoud
Rond half elf ben ik weer thuis, maar al snel wordt ik verstoord door een berichtje dat een grauwe klauwier is gevonden op IJsselmonde. Deze soort werd voor het laatst in 2006 gezien op het eiland, dus dat zou een nieuwe soort betekenen! Al snel is duidelijk dat de soort bij de bouwdok in de Jan Gerritsepolder zit, waar ik gisteren ook ben geweest. Gelijk spring ik de auto in richting de bouwdok, waar de ontdekker Wietse de Frel gelijk het prachtige mannetje aanwijst. Hij zit mooi vooraan op het prikkeldraad en laat zich werkelijk schitterend bekijken. Zo nu en dan verschalkt hij een insect en zit ook flink te zingen op z'n tijd. Een gave nieuwe soort als 250ste op IJsselmonde!

Grauwe klauwier
Wanneer we met een groeiend groepje vogelaars van dit mooie mannetje staan te genieten, komen er ook berichtjes binnen van een vrouwtje grauwe klauwier uit Polder Sandelingen, naast Ambacht. Jochanan van der End was onderweg naar het mannetje grauwe klauwier en vond pardoes een vrouwtje in Polder Sandelingen. Zo zitten er in ruim tien jaar geen enkele grauwe klauwier op IJsselmonde, zo worden er binnen een half uur twee gevonden. Het kan verkeren...

Omdat ik ook het vrouwtje wil zien, uiteraard, besluit ik richting mijn geboortegrond te gaan. Ze moet natuurlijk ook op de Ambachtlijst komen... Een korte zoektocht levert in eerste instantie niks op, maar als ik weer thuis ben wordt hij toch weer teruggevonden. Binnen twee minuten heb ik het beest vervolgens in beeld. Bizar!!
Grauwe klauwier
Het vrouwtje zit op wat grotere afstand dan het mannetje eerder op de dag, maar desalniettemin ongelofelijk dat twee exemplaren opeens op dezelfde dag op IJsselmonde opduiken. Dat verwacht je niet!
Grauwe klauwier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten