dinsdag 6 februari 2018

Leuke ponten op de Sophia!

Eindelijk is het een beetje gaan winteren, dus als ik vanochtend als ZZP'er onder de naam Fokker Ecologisch Advies in Dodewaard wat weilanden moet controleren op beschermde situaties vriest het licht en schijnt een heerlijk zonnetje. Dat is toch wel het mooiste winterweer... Het levert qua vogels overigens nog een bokje en twee witgatjes op.
Prachtige ochtend
Vanmiddag doe ik verder niet zoveel, maar aan het eind van de middag besluit ik toch nog maar even naar de Sohpiapolder te gaan in de hoop op wat leuke slapende meeuwen. En die staan er! Bij aankomst zie ik vrijwel gelijk een eerste winter pontische meeuw met een gele kleurring, die ik na enige moeite ook weet af te lezen Het betreft Y-P:816 die eerder deze winter ook al bij de vuilstort van Dordrecht is gezien. De meeuwen die daar foerageren slapen altijd op de Sophiapolder. 
Pontische meeuw Y-P:816 (je ziet 'm op de rug)
Het houdt bij deze Pool echter niet op, want even later valt mijn oog opeens op een witte ring die aan een pontische meeuw hangt. Het geluk met geel en wit is dat ze op flinke afstand goed te lezen zijn, zodat het me ook van deze Tsjech, want dat is het, lukt om de ring af te lezen. Een erg leuke waarneming en pas mijn eerste exemplaar van dit project. Uiteindelijk groeit het aantal pontische meeuwen aan tot in ieder geval wel 16 exemplaren, maar vermoedelijk wel een stuk meer tussen de honderden zilvermeeuwen. Het blijft dus wel een goede plek die Sophiapolder, maar het is enorm jammer dat je niet dichter op de vogels kan komen. Er zouden flink wat meer ringen af te lezen zijn...
Vijf pontische meeuwen op een rij, de middelste (grootste) is de Tsjech...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten