woensdag 7 februari 2018

Eindelijke goede grote kruisbekken!

Afgelopen week had ik al op het Leersumse veld een poging gedaan grote kruisbekken te vinden, maar dat lukte toen helaas niet. Net als op de Edese heide in november vorig jaar hield dus mijn slechte waarneming over Den Haag stand voor deze soort. Een groep kruisbekken vond ik wel, maar daartussen kon ik geen zekere grote kruisbekken vinden en op de opnames stonden ze helaas ook niet. Desalniettemin was het toen een leuk uitstapje met kleine bonte spechten, grote lijsters, boomleeuwerik, havik en roodborsttapuit, maar die grote kruisbek wil ik toch ook nog wel. Voor deze soort, waarvan dit najaar weer een flinke invasie was, wil ik altijd nog een betere waarneming.

Vandaag is het echter goed gekomen, toen Evert Meijer en ik weer eens hadden afgesproken, waarbij Heidestein bij Zeist een mooie centrale locatie was. Tijdens een flinke wandeling kwamen we ook langs het vennetje waar de hele winter al een groepje grote kruisbekken zo nu en dan komt drinken, en bij aankomst waren ze ook precies aanwezig. Ze lieten zich schitterend bekijken, maar door het genieten van de vogels heb ik niet aan foto's maken gedacht... Van drinken kwam overigens weinig terecht, maar rijp eten lukte ze heel aardig.
Het vennetje
Bij het wegvliegen lukt het nog wel om een opname te maken van de roep, waarbij wel duidelijk zichtbaar is dat het om grote kruisbekken gaat. De vorm van de roep zijn soort omgedraaide bakjes, wat diagnostisch is voor deze soort. Al met al toch wel een fijne waarneming van deze soort, waar ik nu voorlopig niet meer over na hoef te denken. Tenzij de fotolijst... 
Sonogram van de grote kruisbekken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten