vrijdag 29 september 2017

Toch weer een jaarsoortje: grote pieper!

Gisterenmiddag was ik de hele middag alweer in Ambacht, maar een rondje in de omgeving leverde op twee kleine strandlopers na, die er alweer voor de derde dag zitten, niks op. Een torenvalk die insecten in de lucht ving zorgde even voor een verhoogde hartslag, maar het bleek helaas écht geen roodpootvalk te zijn...
Torenvalk
Waalbos
Vanochtend was ik weer vrij dus ik ben gewoon weer in de Crezéepolder. Aangezien het de afgelopen week niet echt vlot is gegaan voor de jaarlijst, door het missen van drieteenstrandloper en rode wouw, was ik toch wel gebrand op een nieuwe jaarsoort. Een bosmaaier naast de telpost werkte daar in eerste instantie niet echt aan mee en zorgde ervoor dat ik verkaste naar het scherm aan de andere kant van de polder. Daar leek het inderdaad toch wel wat beter te vliegen. Een pieper die overkwam en riep als een oever- of waterpieper, bleek na geland te zijn een oeverpieper te zijn. Toch wel verreweg de zeldzaamste van de twee in het binnenland, dus dat was toch wel een leuke verrassing!
Oeverpieper
Qua aantallen was het vanochtend echter niet spannend, vooral wat graspiepers en vinken. Een groepje sijzen, wat boompiepers en rietgorzen zorgen voor de afwisselingen. Uiteindelijk bleken de 41 rietgorzen goed te zijn voor een dagrecord. Maar ook met de bonus kwam het toch nog goed, om 10:18 hoorde ik een mus-achtige roep: grote pieper! Na twee keer roepen had ik 'm in beeld, het beest kwam op enige afstand, maar gelukkig laag, mooi langsvliegen. Erg fijn en nummer 195 voor de IJsselmondejaarlijst!

Voor de telling zie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten