woensdag 6 september 2017

Ook een juveniele krombek weet de Crezée te vinden...

Mijn eerste week met de studie begint goed, een woensdag vrij is namelijk nooit verkeerd... Uiteraard ben ik dus weer in Ambacht vandaag en ik besluit maar gewoon de Crezéepolder te checken. Wat betreft goede soorten is het alweer een weekje stil, dus het is wel weer tijd voor wat leuks. Het is afgaand water dus op m'n stoeltje zie ik het water langzaam zakken en de kieviten en kokmeeuwen de polder weer binnen druppelen. 

Ook een bontbekplevier vliegt nog een rondje en plotseling landt er een strandloper tussen de kokmeeuwen voor me. Een krombekstrandloper! Het is een fraai juveniel exemplaar, erg gaaf! Deze soort blijkt toch echt een zeldzame doortrekker te zijn in het binnenland, alhoewel in juli ook enkele adulte exemplaren in de polder zaten. De jonge exemplaren trekken later door de adulte vogels, maar kennelijk weten ze prima de weg te vinden... Het waren wellicht de ouders van dit exemplaar wel die hier twee maanden geleden zaten. Dit jong zat toen waarschijnlijk nog in de broedgebieden in het barre Siberië... 
Krombekstrandloper
De Sophiapolder en wat braakliggende terreintjes leveren nog twee boompiepers, geelpoot- en pontische meeuwen, wat Nederlands geringde kleine mantelmeeuwen, een paapje en een tapuit op. Het verdere normale spul in deze tijd van het jaar dus, maar niet minder leuk!
Geelpootmeeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten