maandag 25 juli 2016

Bijeneters en vlinders in de kalkgraslandjes

Elke ochtend fiets ik meestal wel een rondje door de omgeving, maar vandaag was het rondje wat uit de hand gelopen. De gebruikelijke leuke stukjes nabij Bad Schönborn had ik wel gehad ondertussen, dus ik steek een provenciale weg over, duik de bossen in en kom na een tijdje weer uit in een landschap met veel akkerbouw. In de dalen blijkt het weer wat vochtiger te zijn, resulterend in wielewalen en hier nu ook wat zomertortels.
Zomertortel
Mijn hoop is gevestigd als ik dit landschap zie op misschien wel wat bijeneters of iets dergelijks, dat zou toch moeten kunnen?! Niet veel later hoor ik plotseling de roep van een bijeneter en zie ik twee exemplaren uit de strakblauwe lucht naar beneden komen, en een paar honderd meter verderop in de bosjes duiken. Daar aangekomen blijkt inderdaad een schitterend wandje te liggen waar wat nestgaten in blijken te zitten, super!
Bijeneterwand
De bijeneters foerageren ook boven naastliggende kalkgraslandjes en laten zich fraai bekijken, wat een gave beesten zijn het toch! 



Bijeneters
Op de kalkgraslandjes is overigens ook nog wel wat te beleven qua vlinders, voor de rest is deze regio namelijk voor vlinders totaal niet interessant. Zo vliegen hier wat dambords, gele luzernevlinders, een bruin dikkopje en enkele valse heideblauwtjes. Leuk! 
Bruin dikkopje
Gele luzernevlinder

Vals heideblauwtje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten