zaterdag 9 juli 2016

Bruine eikenpages in Bergen

Vanochtend breng ik met mijn vriendin m'n broer weg naar Schiphol, en aangezien we dan al een flink stuk in de richting van Bergen aan Zee ben rijden we maar gelijk even door. Vanaf daar naar het noorden komt in de duinen namelijk de bruine eikenpage voor, een vlinder die ik nog steeds 'moet' in Nederland, en vandaag ga ik dus maar even afrekenen. We zijn net uitgestapt in het dorpje of we zien de eerste exemplaren al zitten op wat kleine eikje, leuk! In de duinen volgen er hierna nog flink wat meer en ze laten zich leuk bekijken, mijn 61ste vlindersoort alweer in Nederland en het lijstje begint langzamerhand compleet te raken. 
Bruine eikenpage
Naast deze bruine eikenpages zien we ook nog een tweetal normale eikenpages, die misschien nog wel een stukje fraaier zijn...
Eikenpage
Verder is het in de duinen leuk vlinderen met veel heivlinders en ook wat duinparelmoervlinders alsmede een flink afgevlogen kleine parelmoervlinder. Daar is niet echt veel meer van over...
Heivlinder
Duinparelmoervlinder
Kleine parelmoervlinder
We lopen terug via het strand en daar zorgt een dode kleine mantelmeeuw nog voor enige opwinding. Hij is namelijk geringd (G-YBBM) en komt uit de kolonie bij IJmuiden. Na de life-history ontvangen te hebben blijkt die op 3 juni nog op een nest met 3 eieren gezien te zijn, maar hoe die dan nu zo dood op het strand terecht komt... Joost mag het weten, maar van het nestje zal niet veel terechtkomen daar in IJmuiden...
Kleine mantelmeeuw G-YBBM

Geen opmerkingen:

Een reactie posten