woensdag 27 juli 2016

Beestjes in het bos

Aan de westkant van Bad Schönborn, het plaatsje waar we verblijven, ligt nog een flinke lap bos als ik de kaart moest geloven. Daar was ik nog steeds niet geweest, maar vanmiddag besluit ik toch maar een bezoekje te brengen om te kijken of daar nog wat leuks te vinden valt. Met de fiets doorkruis ik het bos, want het is gewoon plat, en langs de paden stikt het van de keizersmantels, die zitten werkelijk overal. 
Keizersmantel (man)
Op de kaart had ik ook gezien dat er nog een beekje door het bos zou moeten stromen. Daar blijkt inderdaad wat meer afwisseling te zijn, maar qua libellen kom ik in eerste instantie niet verder dan wat blauwe breedscheenjuffers en bos- en weidebeekjuffers. Dat zijn vrijwel de enige juffers die ik hier gezien heb. Bij een stuwtje zitten echter ook nog twee kleine tanglibellen, een fraaie libel met op het achtereind de karakteristieke 'tang' waar die z'n naam aan te danken heeft! Erg leuk, aangezien ik deze soort nog nooit gezien heb, nu nog een keertje in Nederland...
Blauwe breedscheenjuffer (vrouw, boven; man, onder)
Kleine tanglibel
Andere 'beestjes' die ik nog tref zijn wat blauwvleugelsprinkhanen en een vrouwtje vliegend hert. Het mannetje van deze keversoort zie ik helaas niet, dat moet echt fanatastisch zijn om die nog een keer tegen het lijf te lopen... Verder zie ik nog een fraai nachtvlindertje, normaal loop ik daar hard langs, maar dit is wel een geinig beestje en hij blijkt de naam panteruiltje te dragen. Een soort die niet in Nederland voorkomt.
Blauwvleugelsprinkhaan
Panteruiltje
Vliegend hert (vrouw)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten