donderdag 10 september 2015

Krekels

Voordat ik me verdiepte in sprinkhanen en krekels, dacht ik dat al het gezoem dat 's zomers uit het gras klinkt afkomstig was van krekels, en nog steeds is dat toch wel aardig de term die in de volksmond wordt gebruikt. Het is echter helemaal niet het geval want over het algemeen zijn dat sprinkhanen, Nederland kent slecht 6 soorten krekels, waarvan er eigenlijk maar 3 inheems zijn (boom-, bos- en veldkrekel). De andere drie soorten zijn oorspronkelijk afkomstig uit de dierenwinkel, als voer voor reptielen (huis- en dierentuinkrekel) en eentje werd pas in 2010 gevonden op het station Ede-Wageningen: de spoorkrekel. Deze soort verplaatst zich vermoedelijk via treinen of met stenen, zodat ze ook in Duitsland vrijwel alleen op rangeerterreinen worden gevonden.
Boskrekel nimf
Boskrekel imago
Ondanks het feit dat ik al een jaar in de buurt van de plek in Nederland zit voor deze soort, had ik 'm nog steeds niet gedaan en samen met de dierentuinkrekel ontbreekt die dus nog op m'n lijst. Aan de ene kant natuurlijk omdat hij niet als volwaardig 'telbaar' wordt gezien (al werkt dat met sprinkhanen en krekels wel weer iets anders) en omdat ze vaak pas laat in de middag en op de avond gaan zingen. Vanavond komt er dan eindelijk van en hoor ik zo'n vijf exemplaren roepen tussen de kiezels van het spoor, leuk en weer eens een soortje erbij! Overigens, de enige echte inheemse sprinkhaan/krekel die ik nog moet is de kleine wrattenbijter, maar aangezien die op een streng verboden schietterrein zit acht ik de kans om die ooit eens te zien vrij laag in. Deze exoten zijn dan af en toe nog wel leuk om mee te pakken.
Plek spoorkrekel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten