dinsdag 8 september 2015

Zwarte specht

Bepaalde soorten zijn altijd toch ietwat mysterieus. Neem nou bijvoorbeeld de zwarte specht, normaal gesproken een soort die je in het voorjaar 'doet' maar zie die maar eens te vinden in de zomer of najaar! De soort leeft dan diep in de Nederlandse bossen en is doordat ze geen geluid maken zo goed als onvindbaar. Normaal gesproken zoek je dan ook niet in september naar spechten, maar aangezien ik zwarte specht nog moet in september vertoefde ik vorige week 2 uurtjes op de Utrechtse Heuvelrug, het bos achter m'n kamer. Toen lukte het overigens niet (wel nog 18 boomleeuweriken, ook nieuw voor de eeuwige maandlijst...), maar vanmiddag had ik een practicum in het bos bij Bennekom, dus daarna een nieuwe poging gedaan.
Boomleeuwerik
Naar mijn idee was de enige mogelijk om een zwarte specht te vinden puur langzaam door de bossen fietsen en dan maar hopen op een zichtwaarneming of toch een roep uit het bos. Zoals elke middag in het bos is het ook nu erg stil met af en toe wat mezen, wat roepende goudvinken en een overvliegende krassende raaf. Na verloop van tijd hoor ik echter toch opeens flink wat gestommel in het bos, wat zal dat nou zijn?! Het lijkt wel gehak, maar door het dichte struikgewas zie ik niks. Even later hoor ik de vogel wel wegvliegen en even later zie ik een zwarte schim laag over de bosbodem verder het bos in verdwijnen. Was het er eentje?! Een stukje verder vind ik 'm weer terug, en nu zit die op een dode boom laag boven de grond te hakken; inderdaad een zwarte specht! Een kwartier geniet ik van deze mysterieuze bosbewoner alvorens hij weer verder het bos in verdwijnt. In oktober mogen we weer ;).
Zwarte specht (zegt alles over de waarneming)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten