maandag 2 juni 2014

Dag 1 IJsland: Een goed begin...

Aangezien mijn eindexamens erop zitten vertrok ik vandaag met mijn vader voor een paar dagen naar IJsland. Rond half twee stijgen we op en na een kleine drie uur vliegen landen we om 14:25 lokale tijd in Keflavik, een plaats ongeveer 35 kilometer van de hoofdstad Reykjavik. Terwijl het vliegtuig naar de aankomsthal taxiet zie ik de eerste soorten van de vakantie. Een tureluur, scholeksters, koperwiek en kleine mantelmeeuw staan erop voordat we zijn uitgestapt. Daarnaast is het ook gelijk duidelijk met wat voor landschap we te doen hebben, het is een kale, licht gloeiende uitgestrekte vlakte.
Keflavik
Als we de bagage hebben is het nog wachten op de huurauto waar we de komende dagen mee rond zullen rijden. Dat eventjes wachten levert nog baltsende watersnippen, noordse sterns, witte kwikstaart en een  wilde eend op. Eenmaal de auto in bezit, een Nissan Qashqai met vierwielaandrijving, kan het avontuur beginnen.
Nissan Qashqai
Bij Keflvavik besluiten we gelijk maar een blik op zee te werpen, wat gelijk een erg fraaie ijsduiker en ook de eerste papegaaiduikers oplevert. Verder hipt er een tapuit over de keien en stikt het van de noordse stormvogels.
IJsduiker
We rijden hierna Keflvavik uit richting het noorden, naar het plaatsje Garður, wat een goede plek is voor walvissen en nog meer zeesoorten. Onderweg zien we in de spaarzame weilandjes wat regenwulpen, goudplevieren en een groep wilde zwanen. Ook duiken overal watersnippen door de lucht die vooral een schitterend geluid produceren met hun vleugels, een soort geblaat.

Garður
Bij Garður aangekomen blijken er inderdaad volop zeevogels aanwezig te zijn. Noordse stormvogels vliegen langs je oren en over zee vliegen flinke groepen alken en zeekoeten, en in kleinere aantallen papegaaiduikers, drieteenmeeuwen, jan-van-genten en een enkele kleine jager. Daarnaast zwemt er nog een groep van ca. 15 noordse pijlstormvogels en lopen er op de basaltblokken steenlopers, eiders en drieteenstrandlopers. Een Belg wijst ons nog op een tweetal dwergvinvissen waar af en toe de rugvinnen van zichtbaar zijn, leuk, m'n eerste walvissen!
Noordse stormvogel
Vanaf hier rijden we weer richting het zuiden, waar we bij het plaatsje Sandgerði in een plasje naast de weg opeens een paar grauwe franjepoten opmerken. Ze laten zich erg fraai bekijken en net als ijsduiker is deze ook erg snel binnen. Beiden soorten stonden hoog op m'n verlanglijstje om in hun broedkleed te zien.

Grauwe franjepoot
Buiten het plaatsje op de oceaan foerageert een grote groep kleine mantelmeeuwen en ook weer een behoorlijk aantal noordse stormvogels.
Noordse stormvogels en kleien mantelmeeuwen
We besluiten ons tentje op te gaan zetten op een camping in een nog iets zuidelijker gelegen dorpje Grindavik. De weg daarnaartoe gaat door een soort van maanlandschap met overal grote brokken lava en steen, bedekt door een dikke laag mos.
Uitgestrekte vlakte
Daartussen is er af en toe een wat groener gedeelte wat gelijk benut wordt door talloze noordse sterns en eidereenden.
Noordse stern
Maar de steen- en lavavlakte blijkt ook niet uitgestorven te zijn. Er zingen graspiepers, watersnippen en ook  de eerste sneeuwgors van de vakantie! Deze laatste krijgen we helaas niet in beeld. Daarnaast zien we de eerste raaf rondvliegen, de enige kraaiachtige van het eiland, en zie ik in de verte plots een baltsende alpensneeuwhoen. De glijvluchten die die maakt in combinatie met de spierwitte vleugels kan alleen maar deze soort beteken, maar door de afstand is het nog niet een hele bevredigende waarneming van deze wenssoort. Een kwartiertje verder zien we d'r echter opeens eentje vlak langs de weg zitten, wat een gaaf beest en weer eentje van mijn lijstje. We zijn er nog maar net!
Alpensneeuwhoen
Niet lang hierna zijn we in Grindavik waar we eerst de tent opzetten en wat eten in een plaatselijk tentje. Nadat de tent is opgezet lopen we nog wat rond de camping die naast de haven ligt en zien zo nog aardig wat eidereenden, noordse sterns, een kleine jager en weer wat noordse stormvogels.
Noordse stormvogel
Eider
Niet veel later liggen we op onze luchtbedden en vallen in slaap met in onze gedachten al enkele doelsoorten van de vakantie en onder het genot van blatende watersnippen en een luidzingende graspieper naast de tent.