donderdag 19 juni 2014

Bekende Fransman en bijzonder fenomeen op Sophia

Na vanochtend gewerkt te hebben besluit ik vanmiddag weer mijn wekelijkse bezoekje aan de vuilstort bij Heijplaat te brengen. Het aantal geringde meeuwen valt wat tegen met slechts 1 Nederlandse zilvermeeuw en 2 Nederlandse en een Engelse kleine mantelmeeuw. De Franse grote mantelmeeuw N[71K] die ik in de Waalhaven ziet maakt een hoop goed, want dit exemplaar had ik van de winter al in de Waalhaven waarna ik 'm zag bij Barendrecht op de Oude-Maas en op de Sophiapolder.

Franse grote mantelmeeuw N[71K]
Hierna besluit ik nog maar in Rotterdam een kijkje te gaan nemen voor geringde meeuwen, maar onderweg kijk ik nog even bij de nestkast van de slechtvalken in de Waalhaven. Boven me zie ik iets van vier slechtvalken en eronder vind ik een visdief, waarvan één poot weg is, zou die geringd zijn geweest?! In Rotterdam lees ik nog 3 Nederlandse kleine mantels af dus het is niet geweldig vanmiddag..

Vanavond stond de kolonietelling van de Sophiapolder op het programma dus rond een uur of zes varen Sander Elzerman, Niek Koppelaar en ik weg richting de noordpunt van het eiland. Als we aanleggen is het Sander die opmerkt dat er een uitsluipende libel op de steile oeverbeschutting zit. Het blijkt zowaar om een rivierrombout die hier dus op een wel heel bijzondere manier uitsluipt! Normaal gebruikt deze soort namelijk strandjes die hier overigens ook aanwezig zijn.

Rivierrombout
We tellen hierna de kolonie waar we zo'n 20 nesten van kluut en visdief tellen, en enkele van storm- en kokmeeuwen. Ook lopen de eerste pullen al weer rond in de kolonie.
Pul kluut
Nest visdief
De rest van de avond vermaken we ons prima op het eiland dat weer is volgelopen met honderden, duizenden vogels. Leuk zijn de eerste mannetjes kemphaan, 114 tureluurs, een witgat en 9 zomertalingen. Ook een spotvogel die op de noordpunt zat te zingen is het noemen waard, het is namelijk de eerste waarneming voor het gebied!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten