donderdag 24 oktober 2013

Dwerggors in de Crezéepolder!!

De afgelopen twee dagen niet heel veel gevogeld, maar toch nog regelmatig naar buiten geweest om en nabij Ambacht. Dat leverde nog wel leuke waarnemingen op, zoals die van een tweetal baardmannetjes in Polder Sandelingen, vijf overvliegende boomleeuweriken, slechtvalken, waterpiepers, pijlstaarten, een zwarte roodstaart en wat vuurgoudhanen.

Vanochtend besloot ik eens een kijkje te gaan nemen bij de Vuiloverslag in Dordrecht, waar ook meestal wel een flink aantal meeuwen ter plaatse is. In de tijd dat ik er ben zitten er flink wat kok-, storm- en zilvermeeuwen, en van de laatste weet ik twee geringde vogels af te lezen. Eentje is wel erg leuk, G[K6], want die zag ik eerder dit jaar in Zwijndrecht, en op de Sophiapolder!

Zilvermeeuw G[K6]
Hierna fiets ik nog even door Dordrecht, maar echt veel meeuwen vind ik daar niet. Uiteindelijk kom ik weer uit bij de Sophiapolder. Er zitten wat veel eenden, en ook weer pijlstaarten, en ik lees nog een geringde zilvermeeuw af. Opeens gaat mijn telefoon, en mijn hart slaat wel een paar keer over, als ik Laurens vd Wind aan de andere kant van de lijn hoor zeggen: 'Nu een DWERGGORS tp in de Crezéepolder!'. Gelijk verbreek ik het gesprek en spring op de fiets. Na een paar minuten ben ik in de polder en daar vliegt de vogel voor me op uit het stoppelveld, luid roepend, gaaf!

De vogel vliegt echter naar het maïs en komt daar ook niet meer uit. De vele rietgorzen die ook ter plaatse zijn verspreiden zich ook over de hele polder, en we zijn de dwerggors zeker ook drie kwartier kwijt. Als we samen met de inmiddels ook gearriveerde Gerrit Heester weer over het stoppelveld lopen, vliegt de vogel toch weer voor ons op, en laat zich even mooi zien in het rietkraagje, langs de akker. Aangezien er nog verschillende mensen moeten komen, besloten we de vogel niet meer te verstoren. De vogel vliegt weer terug naar de akker, en als iedereen gearriveerd  hebben lopen we weer naar 'm toe, hij vliegt roepend op en gaat bovenin een berenkauw zitten, wat een schoonheid!



Dwerggors
Na deze erg fraaie show van deze nieuwe soort voor IJsselmonde, ga ik weer naar huis, bedankt Laurens!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten