woensdag 29 februari 2012

Roet in het heerlijke eten

Om half twaalf kreeg ik het sms'je dat de struiken van de ransuilen bij de Karwei waren weggehaald. Gelijk ben ik er heen gegaan om dat te controleren en het even vast te leggen omdat er maandag nog gezegd was de ze niks met de struiken zouden doen en ze van de roestplaats afwisten..

Bij aankomst zie ik inderdaad dat alles weg is en dat er nog een kraan bezig is om alle takken op een hoop te gooien. Met enige opluchting stel ik wel vast dat er in een boompje tussen de bramen, die nog ongeschonden zijn, vijf ransuilen zitten.




Onderweg naar huis word ik opeens gebeld door m'n moeder dat er bij een buurvrouw een duif in een pijp was gevlogen en binnen was gekomen en of ik die dus wilde vangen. Tien minuten later sta ik dus in een hokje en hoor de vogel, wat een spreeuw blijkt te zijn, fladderen. Even later is de vogel gevangen en blijkt dat hij een lamme poot heeft. Desondanks blijkt hij goed te kunnen vliegen en is zo in de tuin verdwenen.

Spreeuw
Omdat ik de sneeuwgans van de Biesbosch op de jaarlijst heb staan en ik toch wel graag een 'echtere' wil besluit ik vanmiddag even naar de Alblasserwaard te gaan. 

Tot de eendenkooi van Oud-Alblas is er niet veel te beleven maar daar in het plas-dras lopen enkele honderden grutto's te foerageren. Hieronder kan ik 3 gekleurringde vogels en een kemphaan vinden.



Grutto's
Als er een slechtvalk over komt vliegt alles naar achteren dus besluit ik verder te gaan richting de Donckse Laagten.  In de eerste groep kolganzen die ik afzoek kan ik een zwarte halsband (2PE) aflezen, een vogel die in 2008 in Nijkerk is geringd en ook in 2010 op deze plek is gezien.

Kolgans (2PE)
Verder kan ik tussen de duizenden ganzen helaas geen halsband meer vinden. Wel laat de sneeuwgans zich zoals verwacht heel makkelijk vinden en nog aardig bekijken in een grote groep brandganzen.

Sneeuwgans
In de Donckse Laagten zitten slechts twee grutto's en 3 kemphanen, erg rustig dus. Een slechtvalk op een hek is nog wel het noemen waard.

Slechtvalk
Al met al vandaag toch nog een leuke dag gehad met een verdwaalde spreeuw en veel vogels in de Alblasserwaard. Helaas gooide een scheepswerf een beetje roet in het eten...

1 opmerking:

  1. asociaal en onbegrijpelijk dat ze deze roestplaats vernielen terwijl ze er van af wisten dat de ransuilen daar verbleven en dan nog eerst zeggen dat ze de struiken/roestplaats zouden ontzien !!
    eigenlijk moet je de krant er bij halen of contact op nemen met de gemeente of deze roestplek zomaar bewust vernield mocht worden
    dick( dordrecht)

    BeantwoordenVerwijderen