donderdag 9 februari 2012

Nonnetjes op de Noord

Vanmiddag uit school weer eens gevogeld, na een tijdje wordt je dat schaatsen immers ook zat... Door de strenge vorst zijn de rivieren bevolkt met vele eenden maar ook met zaagbekken. Ook de Noord, gisteren zaten er maarliefst zo'n 26 nonnetjes!

Ik begin bij de Sophiapolder waar de afgelopen tijd ook af  en toe nonnetjes waren gezien. Die zitten er nu niet, het hele eiland is verlaten op een slechtvalk na. Ook de ransuilen lijken vertrokken door het strenge winterweer, ik kan namelijk zo gauw geen ransuil vinden.

Stormmeeuwen
Als naar de dijk fiets in de Crezéepolder zie ik wat waterpiepers en een graspiepers op het ijs scharrelen, die hebben zware tijden... Eenmaal op de dijk duurt het niet lang voordat ik mijn eerste nonnetjes zie. Behalve dit nonnetje zwemmen er nog wat dodaarzen en aan de overkant zitten honderden smienten en krakeenden.

Als ik een stukje verder loop zie ik nog enkele nonnetjes en kom ik Laurens&Laurens tegen. Zij hebben van een collega gehoord dat die een roerdomp had bij het Meer der Stilte. Samen lopen we dus verder over het dijkje en even later vliegt de vogel inderdaad naast ons op uit het riet, gaaf!

Weer terug bij de dijk zie ik nu nog wat meer nonnetjes, uiteindelijk kom ik uit op 20 vogels, gaaf! Tevens vliegen er nog twee grote zaagbekken over.


Nonnetjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten