dinsdag 28 februari 2012

Jaarsoorten rondom Zeist

Mijn moeder moest vanmiddag in Zeist zijn en omdat we een fietsendrager hebben zag ik mijn kans schoon om daar een rondje in de bossen te fietsen en nog enkele soorten op de jaarlijst te zetten. Hugo had er ook wel zin in en zo kwamen we dus om drie uur, iets later dan geplant, aan bij de Vogelbescherming Zeist waar mijn moeder de auto parkeerde.

Het is erg grijs, druilerig en het miezert een beetje. Ondanks dat is er vollop activiteit in het bos wat vogels betreft en de eerste groep mezen vinden we dan ook al als we enkele meters in het bos zijn. Deze groep levert gelijk al mijn eerste jaarsoort op, er zitten namelijk enkele kuifmezen tussen! Rustig fietsen we weer verder en onderweg naar de plek waar enkele zwarte spechten waren gezien en gehoord horen we wat zwarte mezen en goudvinken roepen. Als we in de buurt van de desbetreffende plek zijn horen we in de verte opeens de roep van een zwarte specht, een schitterend geluid dat erg ver draagt. Helaas roept de vogel hierna niet meer en we krijgen hem dus ook niet te zien.

Na een tijdje rondfietsen in het bos met nog weer vele zwarte mezen, boomklevers, glanskoppen, sijzen en kuifmezen komen we opeens een onverwachte jaarsoort tegen. In een groep vinken horen we namelijk enkele kepen roepen die deze winter wel heel erg schaars zijn, leuk! Even later komen we nog een groepje van deze fraaie vinkachtigen tegen.

In het bos is kleine bonte specht nog de enige soort die ik nog niet op mijn jaarlijst heb staan en omdat we nog wat tijd hebben beginnen we met zoeken naar die kleine spechtje. Dat levert eerst niet veel op, op een grote lijster na, maar als we weer richting Zeist fietsen horen we opeens vlak naast het bad de kleine bonte specht roepen. Even later laat de vogel zich ondanks het grijze weer nog mooi zien foerageren in de kruinen, leuk!.

Inmiddels is het weer tijd terug te keren naar de auto en ondanks het grijze weer is het toch een erg succesvolle fietstocht geweest in de bossen rondom Zeist.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten