zaterdag 4 februari 2012

Een schitterende ochtend!

Naast dat ik de afgelopen week veel geschaatst heb was er ook nog af en toe tijd om vogels te kijken. Zo schreef ik nog houtsnip en roodborsttapuit op de jaarlijst en was samen met Jan getuigen hoe de ransuilen 's avonds bij Karwei uit de struiken kwamen en schitterend roepend en vleugelklappend rondvlogen, geweldig!

Vandaag zou dan eindelijk de dag zijn waarop we met de giervalk af zouden gaan rekenen maar helaas gooide de sneeuw roet in het eten en besloot Herman door de gladheid en dergelijke thuis te blijven. Er zat voor mij dus niks anders op om wat op IJsselmonde te gaan vogelen.


Het is negen uur en de thermometer geeft -16 graden Celsius aan als ik dik ingepakt wegfiets van huis. Alles is aangerijpt dus het is een schitterend gezicht en helemaal geen straf om te fietsen.


 In het Develbos is niet erg veel te beleven maar een ijsvogel die langs vliegt op zoek naar open water en een mooie groep brand-, kol- en grauwe ganzen zijn toch wel het noemen waard.

Kol-, brand- en grauwe ganzen
Hierna fiets ik via de Lindtsedijk richting de Oude-Maas. Onderweg zie ik hoe een paar jagers enkele kolganzen uit de lucht schieten die op wat grasland proberen te landen, de lafaards..
Devel
Bij de Oude-Maas aangekomen kan het echte vogelen beginnen. Uit de wijde omtrek zijn de eenden en ganzen naar dit open water gekomen en dat is ook te zien. Op het hele stuk waar ik langs kom zie ik honderden krak- en kuifeenden, smienten, wilde eenden, brand-, kol- en grauwe ganzen, futen, 13 brilduikers en er komen nog twee grote zaagbekken overvliegen. 

Kuifeenden
Een scholekster en grote gele kwikstaart zijn ook nog het vermelden waard.

Scholekster

 Verder is het natuurlijk schitterend om langs de berijpte grienden te fietsen, een lust voor het oog.



Via Heerjansdam en Waalbos rijd ik richting Ambacht terug wat niet meer iets oplevert, al met al erg leuke en vooral ook een schitterende ochtend gehad!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten