maandag 11 april 2011

Weer wat jaarsoorten


Vanochtend vroeg vermaak ik me een uurtje in het mistige Polder Sandelingen. Opvallend leuk zijn de witgatjes. Gedurende de tijd dat er ik ben zie ik 7 witgatjes opvliegen/invallen/overvliegen. Verder zingen er wat blauwborsten en fitissen en hoor ik mijn eerste kleine karekiet weer van het jaar. Er vliegt nog een purperreiger over en in de slootjes zwemmen wat paartjes slobeend, wintertaling, bergeend en zomertaling.

Fitis
's Middags ben ik van plan even een klein rondje te maken maar dat loopt iets uit de hand. In Waalbos zie ik mijn eerste twee tapuiten weer van het jaar. Eentje laat zich erg leuk bekijken! Tevens zie ik hier nog een groepje graspiepers, kneuen en wat witte kwikstaarten. Als ik hier zo bezig ben krijg een sms'je van Jan dat hij in de Jan Gerritsepolder 2 baardmannetjes, sprinkhaanzanger en 3 beflijsters heeft. Dat is niet tegen dovemansoren gezegd en snel zit ik weer op de fiets.

Tapuit
Onderweg naar de Jan Gerritsepolder kom ik onderweg in de Zuidpolder mijn eerste twee visdieven van het jaar en een kleine plevier tegen.

Visdief
In de Jan Gerritsepolder aangekomen meldt Jan mij dat de baardmannetjes weer door gevlogen zijn en dat de beflijsters en sprinkhaanzanger er nog moeten zitten. De sprinkhaanzanger zingt niet dus het is een kwestie van opstoten. Onder het genot van luid zingende blauwborsten, fitissen en grasmussen lopen we het gebied in naar de plek waar Jan het laatst de sprinkhaanzanger gezien had. Al snel vliegt hij vlak voor ons op waarbij mooi zijn ronde staartje te zien is. Leuk! Hierna zijn ook de 3 mannelijke beflijsters gauw gevonden en ze laten zich leuk bekijken en fotograferen. Ook van een blauwborst, zij het helemaal door het riet, maak ik een foto. 


Beflijster (man)

Blauwborst
Langs de rivier horen we één keer de cetti's zanger en verder zingen er nog wat kleine karekieten, blauwborsten en fitissen en op het slik lopen 4 kleine plevieren en wat kluten. Ook in de bouwdok lopen wat kleine plevieren en er zwemmen 5 paartjes slobeend.

Hierna bezoeken we nog gauw even de Gaatkensplas. Op een in het water stekend stuk gras was gisteren een rouwkwik gemeld en zowaar zien we hem lopen. Het vrouwtje laat zich leuk bekijken samen met een gele kwikstaart. Ook de Buffelkop is nog steeds present en boven de plas vliegt een grote groep oeverzwaluwen en visdieven. Hierna gaan we maar gauw weer naar huis en het is kwart voor zes als ik thuiskom.

Rouwkwikstaart (vrouw)

Gele kwikstaart

Buffelkopeend

1 opmerking:

  1. Wat een leuke berichten en meldingen, met name vanuit Dublin! Ga zo door, dan komt nr. 302 ook snel...

    Albert de Jong

    BeantwoordenVerwijderen