donderdag 14 april 2011

AmWita-twitch!

Vandaag heb ik een kort dagje met maar twee uur en om kwart voor twaalf ben ik dan ook weer thuis. Terug van school had ik trouwens ook nog een rietzanger en mannetje zomertaling. Als ik thuis zie dat er een Amerikaanse wintertaling in Polder Hardenhoek in de Brabantse Biesbosch is ontdekt besluit ik erheen te gaan aangezien ik 'm nog niet heb. Om tien over één fiets ik dan ook weg thuis en met een steenuil op zak sta ik om tien voor twee op de pont.

Op Brabantse bodem fiets ik snel naar de plek vanwaar de vogel wordt gezien en het duurt dan ook niet lang voordat ik mijn 301ste soort in beeld heb. De vogel rust en foerageert in een grote groep wintertalingen en is daar goed te bekijken. Na een paar minuten gaat hij eigenlijk alweer een beetje vervelen en wordt de rest van de ondergelopen polder afgezocht.

Amerikaanse wintertaling
In de polder stikt het van de oeverzwaluwen en door de aanwezige vogelaars wordt het aantal op zo'n 2000 exemplaren geschat! Verder loopt er een vrij grote groep gele kwikken waar we met enige moeite een noordse kwikstaart uit kunnen halen. Die is ook weer binnen dit jaar! Onder het genot van een zingende blauwborst en baltsende kleine plevieren zoeken we de polder verder af en zien we nog enkele groenpootruiters, tientallen kemphanen, wat bonte strandlopers, een witgatje, bontbekplevieren en grutto's. 



Na zo'n drie kwartier genieten is het voor mij wel weer tijd om naar huis te gaan en gelukkig is de pontbaas zo aardig om even op me te wachten! Toch leuk om weer eens een Lifer met de fiets te doen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten