vrijdag 8 april 2011

Een leuk begin!

Vanochtend vertrekt het vliegtuig om half acht Ierse tijd vanuit Dublin naar Nederland. Het weer is helemaal helder dus als we over Nederland vliegen is alles erg goed te zien. Zo zie ik de school waar ik op zit, tweede Maasvlakte, IJsselmonde waaronder mijn eigen huis en Polder Sandelingen en de Biesbosch onder mij door schuiven. Gaaf!!

(tweede) Maasvlakte

Hendrik-Ido-Ambacht met het Waaltje, Sophiapolder, Crezéepolder en Polder Sandelingen
's Middags begin ik maar weer in Polder Sandelingen waar een paartje zomertaling gauw gevonden is. Verder zie ik in het gebied nog 3 paartjes slobeend, een paartje wintertaling en veel zwartkoppen en fitissen. Tevens vliegen mijn eerste oeverzwaluwen boven het gebied! Aan de andere kant van de snelweg zit bij het dierenpensioen een blauwborst te zingen. Een nieuwe plek!

Slobeend (man)

Paartje zomertaling
De route gaat weer verder door het Waalbos waar ik na een poosje fietsen op de plek aankom waar Jan pas een rouwkwik had. Ik hoor en zie enkele gele en witte kwikstaarten maar helaas geen rouwkwik. Bij een klein boomgaardje zie ik echter wel een lijster in een boom verdwijnen. Na even wachten komt hij er weer uit en het blijkt om een mannetje beflijster te gaan. Gaaf!! Hij loopt even op het gras maar doordat ik toen mijn waarneming wereldkundig aan het maken was kon ik helaas geen foto maken. Hierna vliegt hij weer in een boom waar hij achter velen takken verdwijnt.

Als Jan arriveert zoeken we weer naar de vogel maar hij blijkt onvindbaar totdat hij opeens langs komt vliegen en weer verdwijnt. Een leuk begin na een 'vakantie' in Ierland!!

Boomgaardje van de beflijster
We fietsen hierna verder richting het develbos voor de snor. Behalve een korte strofe van de snor blijft hij stil. Verder zingen er we veel rietzangers, blauwborsten, fitissen, rietgorzen en er jaagt een paartje bruine kiek boven het gebied.

Al met al een leuk begin weer in Nederland!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten