zaterdag 14 mei 2022

Weer eens een CES-beurt in Meijendel

De week begon goed met een bezoekje voor wielewalen aan het Alblasserbos, toen ik daar in de buurt moest zijn. Altijd mooi om deze schitterende vogels te zien, en zoveel plekken zijn er ook niet in Zuid-Holland om deze kleurrijke vogel tegen te komen. Schitterend! Ook moerasviooltje kon ik hier nog bijschrijven op mijn plantenlijst en elders in de Alblasserwaard kwam ik nog een grauwe vliegenvanger, argusvlinders en meer van dat soort mooie soorten tegen. Woensdag zag ik na een broedvogeltelling nog een fraaie adulte kuifaalscholver op de Maasvlakte, en vrijdag reed ik gelijk door naar de Sophiapolder. Het leek me goed om weer eens met opkomend tijd daar te zijn. Eigenlijk was ik al te laat, het water stond veel te hoog, maar op het schelpeneilandje stonden nog drie drieteenstrandlopers. Een goede soort in de regio en zeker niet jaarlijks. 

Drieteenstrandlopers

En natuurlijk waren er deze week ook nog de kieviten, waar van de eerste leg enkele nog oude kuikens rondliepen en er weer volop werd gebroed op de tweede leg. Bovendien bleek ook de oeverzwaluwkast in de Koedoodse plas bezet door enkele oeverzwaluwen, leuk! Binnenkort eens een kijkje nemen in de nestjes.

Kievit

Kievit GNO8

Oeverzwaluwkast

Vanochtend stond voor mij weer eens een CES-beurt op de planning in Meijendel. Middels het CES onderzoek we in Meijendel (en dat gebeurt op meer plekken in het land) wat de overleving is van broedvogels. Zo krijg je niet alleen inzicht in de aantallen territoria (bijv. door broedvogeltellingen), maar ook in het succes van de nesten. Nuttig onderzoek dus, maar dat begint vroeg. Vanochtend wat te vroeg, want ik verslaap me enigzins zodat ik als de wiedeweerga richting de kust moet. Gelukkig was ik niet alleen vanochtend.

Qua vogels blijkt het echter een hele rustige ochtend te zijn. We vangen nog geen 25 vogels, maar aangezien het voor mij alweer even geleden was dat ik op de baan was geweest, was het toch wel leuk om de standaardbroedvogels even weer langs te zien komen. We vangen nog een cetti's zanger, wat braamsluipers en ook nachtegalen zijn altijd leuk om te zien. 

Nachtegaal

Braamsluiper

Cetti's zanger

Tuinfluiter

Voor de totalen, zie hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten