vrijdag 27 mei 2022

Mooie vangsten op de akkers

Na een ochtend akkervogels tellen in de Hoeksche Waard ga ik weer richting het Buijtenland van Rhoon om kievitkuikens te ringen en ook nog enkele andere soorten van een ringetje te voorzien. In de Hoeksche Waard was het ook stil vanochtend, op één plek kwam ik een kievitskuiken tegen van 2 á 3 weken en op twee plekken jonge scholeksters, maar verder was het armoetroef. De huidige manier van landbouw in het akkergebied lijkt niet geschikt te zijn voor deze soorten om kuikens vliegvlug te krijgen, maar ook veldleeuwerik kwam ik nog maar op één plek tegen. 

In de Zegenpolder kan ik nog maar één kuiken (terug)vinden die mooi gegroeid blijkt te zijn, GNO9, hopelijk gaat die het halen! In de Portlandpolder kan ik met Rutger Plaisier tot onze verrassing ook nog een kuiken ringen, terwijl we van dit paartje het nest niet hadden gevonden. Ze kunnen stiekem zijn...

Kievitskuiken GNO9

Kievitskuiken GPO1
 
Eén van de doelsoorten van de dag was de scholekster in de Zegenpolder, maar het nest blijkt werkzaamheden op het perceel niet overleefd te hebben. Helaas. De oude vogels kunnen we dus niet ringen en volgen, maar een kleine plevier op hetzelfde perceel lukt een vangst gelukkig wel. Mooi! Ook een slobeend kunnen we vangen. Een erg gave soort met een indrukwekkende snavel, waarmee ze tijdens het slobberen het water kunnen zuiveren op kleine diertjes. Schitterend! 

Kleine plevier


Slobeend

Op de terugweg rijden we nog even langs de braakliggende terreinen op Oud-Reijerwaard, waar het stikt van de alarmerende kieviten. Een veel groter succes dan in de Zegenpolder, met ook volop vliegende jongen. Tja... 's Avonds kunnen we ten slotte in Rhoon nog een schitterende koekoek ringen. Deze soort was nog wel één van mijn wenssoorten om een keer te vangen, en het lukte gelukkig goed. Wat een beest! 

Koekoek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten