dinsdag 24 mei 2022

Kwartelvangst en een zeldzame broedvogel

Gisterenochtend werd in de Zegenpolder een zingende kwartel ontdekt. Elk jaar duikt er wel ergens op IJsselmonde (meestal bij Rhoon) een kwartel op, maar wat ze precies uitspoken is onbekend. Broeden ze ook hier, of blijven ze maar kort? We weten het eigenlijk niet, dus we besloten gisterenavond de vogel in ieder geval maar gelijk te vangen en te ringen. Dat lukte goed, wat een schitterende soort! Even later vonden we ook nog een roepend exemplaar in de Portlandpolder, maar die was ons helaas net te slim af. Afwachten nu of ze langer gaan blijven!

Kwartel

Vanochtend was het weer tijd voor mijn broedvogelrondje langs de Langeweg in Zwijndrecht. Voordat ik daar ben fiets ik nog even langs het industrieterrein wat ze aan het aanleggen zijn langs de Ambachtsezoom, waar de twee paartjes kievit allebei ten minste 1 kuiken vliegvlug lijken te krijgen... Daar lukt het een stuk beter dan in de polders bij Rhoon en ook in mijn onderzoeksgebied tref ik op 1 plek nog maar alarmerende kieviten. Van de ca. 10 paartjes lukt het dus één paartje om een jong groot te krijgen, veel te weinig.

Kievitskuiken in Ambacht

In het gebied zitten verder nog wat nieuw aangekomen bosrietzangers en op een grote spruitenakker zijn twee scholeksters gaan nestelen. Leuk natuurlijk en ik ben benieuwd of het hun wel gaat lukken om kuikens groot te krijgen. De leukste verrassing van de ochtend is wel een zingende grauwe vliegenvanger in de boomgaard. Dit is daarmee de enige bekende plek van grauwe vliegenvanger in Zwijndrecht en naast het territorium op de Galgenplaat de enige van de Zwijndrechtse Waard. Een echte zeldzame broedvogel dus, maar de boomgaard voldoet aan de eisen kennelijk. Het ziet er daar dan ook mooi uit en het is een typisch half-open landschap. 

Grauwe vliegenvanger
Boomgaard

Door het Waalbos fiets ik weer terug naar Ambacht. Daar kom ik mijn eerste vliegvlugge kievitkuiken tegen van het seizoen en wordt op meerdere plekken nog gealarmeerd voor grote kuikens. mooi dat er in ieder geval nog wel een plek is met veel succes in de regio!

Waalbos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten